Fortum Distribution renoverar viktig station i Stockholm

Tiotusentals stockholmare är beroende av den - utan att veta om det. Nu ska Fortum Distributions stora station i Örby få en rejäl ansiktslyftning för framtiden.

– I och med den här satsningen ser vi till att stationen även i framtiden kan ge boende, företag och andra trygg och säker el, säger Kenneth Johansson, ansvarig för regionnätet i Stockholm.

Stationen i Örby är en av de större i Stockholmsområdet och en viktig knutpunkt för att kunder i södra Stockholm ska få el. Stationen som byggdes i mitten av 1960-talet ska nu moderniseras. Bland annat ökar vi kapaciteten rejält, för att klara av att förse även alla nya stockholmare med el. I området finns planer på att bygga tusentals nya bostäder, något som också ställer höga krav på elnätet.

- Stockholm växer oerhört fort och eftersom den här typen av anläggningar byggs med en tidshorisont på 40-50 år är det viktigt att den klarar av även framtidens krav, förklarar Kenneth Johansson.

- Det är spännande att vara med och planera utifrån de behov som Stockholm beräknas ha kring år 2060, säger Johansson.

Projektet startar under senare delen av 2015 och pågår fram till 2018. Totalt handlar det om investeringar på över 100 miljoner kronor.

– Projektet är en del i den stora satsningen vi nu gör i Stockholmsområdet. Vi mer än fördubblar våra investeringar under de kommande åren och det handlar både om att förnya och öka kapaciteten i nätet, säger Johan Lindehag, vd på Fortum Distribution.

Upprustningen inkluderar:

• Nya transformatorer och ställverk

• En ny kontrollanläggning med reläskydd, fjärrkontroll samt nya hjälpkraftsystem.

• Ny ventilation och nytt brandlarm

Totalentreprenör i projektet är Goodtech Projects & Services AB.

Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution

08-671 73 72

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.