Fortum får första utsläppsreduktionerna från kraftverk i Ryssland

Fortum har fått godkänt för de första så kallade utsläppsreduktionerna (ERU) från Ryssland. Utsläppsreduktionerna, som används för att antingen täcka de egna utsläppen inom EU:s handel med utsläppsrätter eller säljas, härrör från Fortums dotterbolag i Ryssland och dess nya kraftverk i Tyumen.

Bara under sitt första år har kraftverket bidragit till att minska utsläppen av växthusgaser med 173 500 ton. Utsläppsreduktionerna har verifierats av en oberoende instans, Bureau Veritas, som ett utomstående certifieringsföretag.

Tyumen-projektet är ett så kallat projekt för gemensamt genomförande (Joint Implementation) som definieras i Kyotoprotokollet. Mekanismen innebär att minskningar av CO2-utsläpp i andra delar av världen, i detta fall Ryssland, kan användas inom EU:s utsläppshandel.

- Jag är nöjd över att vi kan bidra till att motverka den globala uppvärmningen genom att använda oss av den i Kyotoproktollet definierade mekanismen för Gemensamt genomförande (Joint Implementation eller JI). Denna mekanism tillsammans med handeln med utsläppsrätter gör det möjligt att minska utsläpp av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Utsläppsreduktionerna (ERU) från våra Joint Implementation-projekt i Ryssland ska användas inom EU:s utsläppshandel. Dessa gör det möjligt för oss att genomföra miljöförbättringar vid våra ryska kraftverk, säger Markus Rauramo, CFO och ansvarig för hållbarhetsfrågor inom Fortum.

Den nya enheten vid Tyumen som invigdes i december 2010, är det första delprojektet i Fortums omfattande investeringsprogram i Ryssland. Programmet beräknas öka Fortums kapacitet för elproduktion i Ryssland med mer än 2 400 MW till och med slutet av 2014. Den nya enheten i Tyumen har försetts med den allra senaste teknologin för gasturbiner och uppmäter en energieffektivitet på 85 procent .

Användningen av de mekanismer som definierades i Kyotoprotokollet är en del av Fortums strävan att bidra till en minskning av klimatuppvärmningen. Förutom projektet i Tyumen har Rysslands departement för ekonomisk utveckling godkänt tre andra liknande projekt, en enhet i Chelyabinsk och två enheter i Nyagan. Båda dessa projekt syftar till att ytterligare minska utsläppen av växthusgaser i Ryssland.

För mer information, kontakta:
Kari Kankaanpää, ansvarig för hållbarhetsfrågor, tfn. +358 50 453 2330

Christina Almgren, presschef, tfn.072 - 515 78 06

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com