Fortum först ut med öppen fjärrvärme

Fortum tar nu de första stegen för att öppna fjärrvärmen. Den nya modellen innebär att kunder ska kunna sälja in sin egen överskottsvärme till marknadspris på Fortums nät.

Runt om i Stockholm finns fastigheter och anläggningar som genererar värme som går till spillo. Att nyttiggöra den i fjärrvärmenätet blir en vinst för fjärrvärmekunderna, företaget och miljön. Redan i år kommer de första kunderna att kunna sälja sin överskottsvärme till Fortum. Målet är att alla med överskottsvärme ska kunna leverera in sitt överskott från 2013.

-          Ska fjärrvärmen fortsätta vara det bästa uppvärmningsalternativet både för miljön och för plånboken så måste den utvecklas. Därför öppnar vi näten så att fler kan bidra med värme, säger Anders Egelrud, VD Fortum Värme.

Fortum bjuder nu in ett antal kunder för att pröva tekniska och ekonomiska lösningar som leder till mer kostnadseffektiv fjärrvärme. Målet med pilotprojektet är att fler aktörer ska kunna vara med och sälja in sin överskottsvärme på nätet. Det kan t ex handla om köpcentra, industrier eller fastighetsägare.

-          Vårt nya koncept Öppen fjärrvärme gör det möjligt för oss och våra kunder att bli ännu bättre på att ta tillvara all den energi som produceras runt om i Stockholm. Därigenom minskar vi både kostnader och miljöbelastning, avslutar Anders Egelrud.

Enkelt uttryckt går modellen ut på att alla som i ett givet läge kan producera värme billigare än Fortum kan sälja sin värme till Fortum, till nytta för såväl samhällsekonomi som miljö.

FAKTA:
Stockholms fjärrvärme produceras idag med en rad olika källor – till största delen förnybara och återvunna bränslen som avfall och biobränslen. Dessutom finns ett antal anläggningar som redan i dagsläget levererar överskottsvärme på nätet.

Fortum har ett antal stora anläggningar som lämpar sig för basproduktion. Många kunder har egna mindre anläggningar och många har också överskottsvärme som är bra för marginalproduktion och för utnyttjande av resurser som annars skulle gå till spillo.

För ytterligare information vänligen kontakta:
VD Anders Egelrud, tfn: +46 8 671 70 00
Kommunikationschef Jens Bjöörn, tfn: +46 70 298 41 25

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com