• Fortum Sverige/

Fortum ger pris till student för vidareutveckling av elbilslösning – förbättrar kundernas elbilsanvändande

Vinnaren av Fortum Innovation Challenge 2015, Beichen Chen, KTH, har utvecklat en lösning som med hjälp av information från öppna datakällor i kombination med Fortum’s lösning för laddinfrastruktur Charge & Drive gör det enkelt för elbilsanvändarna att planera sina resor och därmed motverka det som många upplever vara elbilens utmaning - räckviddsångesten. Hennes innovation har stor potential att aktivt bidra till omställningen till elbilar och är därmed ett viktigt steg mot till hållbara samhället.

-Transportsektorn står för största delen av koldioxidutsläppen i många länder. Mitt bidrag handlar om att ge elbilsägare större nytta genom att utveckla en interaktiv tjänst som gör det lätt för dem att planera färdväg, och se vart de kan ladda bilen. Det motverkar räckviddsångest och gör elbilsanvändandet enklare vilket är positivt, fler elbilsanvändare gynnar miljön och, säger Beichen Chen.

Beichen studerar industriell ekonomi med inriktning på energisystem och hållbar utveckling på KTH i Stockholm, och idén till det vinnande bidraget fick hon redan förra hösten. När hon såg att Fortum, som redan har utvecklat produkter kring lösningar för elbilskunder, ordnade en innovationstävling så ställde hon upp och skickade in ett bidrag. Beichen drivs av att kunna göra positiv skillnad genom att skapa något nytt, och genom att förbättra saker som gör skillnad i människors liv.

Vinnaren tar emot priset idag på en prisceremoni hos Fortum, där hon får chansen att presentera sina visioner och sin föreslagna lösning. Det vinnande bidraget har utsetts av en jury bestående av representanter från Fortum. Jurynlyfter fram att Beichen tog en befintlig produkt, kombinerade denna med big data, som finns öppen och tillgänglig, och skapaade ett mervärde för kunden som på sikt kan leda till att användandet av elbilar ökar. Detta ligger i linje med Fortums vision om elbilar som del av den framtida transportsektorn.

– Det är en lösning som använder dataanalyser för att på ett attraktivt sätt förbättra användarupplevelsen för kunden. Det kan bidra till Fortums vision om att skapa en hållbar transportsektor, säger Göran Hult chef för forskning och utveckling för Fortum i Sverige.

Fortum Innovation Challenge gick i år av stapeln för första gången, och syftet är att utmana studenter i Sverige och Finland att utveckla hållbara kundlösningar inom energisektorn. Priset är, förutom en inspirationsresa till Silicon Valley i Kalifornien, att man får möjligheten att förverkliga sin idé genom ett sommarjobb på Fortum.

För mer information kontakta gärna:
Göran Hult, forskning- och utvecklingschef, Fortum Sverige, tfn 070-344 54 98
Per-Oscar Hedman, presschef, Fortum Sverige, tfn 070-214 75 45

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.