• Fortum Sverige/

Fortum Hemkontroll styr både hemmet och håller koll på elanvändningen – via mobilen, var du än befinner dig!

Fortum är nu först i Sverige med att erbjuda möjligheten att enkelt både styra hemmet och hålla koll på sin elanvändning. Det handlar om att tids- eller fjärrstyra stora delar av hushållet (såsom värme, belysning och elapparater) via datorn - eller med mobiltelefonen som fjärrkontroll.

Fortum Hemkontroll är ett stort steg i utvecklingen att ta verklig kontroll över hemmets energiförbrukning. Det går till exempel att se om strykjärnet eller tv:n är på, och med ett enda knapptryck kan man stänga av dem eller andra elapparater, även om man är bortrest. Med termostaterna som erbjuds till systemet kan även inomhustemperaturen styras, båda via scheman eller direkt i mobilen. Med Fortum Hemkontroll kan hemmet automatiseras precis efter kundens önskemål, så att exempelvis allt stängs av och temperaturen sänks när man går hemifrån

- Detta är vårt svar på de skräddarsydda lösningar som våra kunder efterfrågar. Fortum Hemkontroll ska hjälpa kunderna att använda sin energi när och där den behövs som bäst, utan att det ska vara krångligt eller inkräkta på vardagen, säger Fredrik Landahl, chef för elhandeln vid Fortum.

Systemet bakom tjänsten Hemkontroll är skalbart och bygger på en trådlös teknik som kunden enkelt kan installera själv. Tjänsten består av ett startpaket som innehåller en gateway som ansluts till Internet samt smarta styruttag. Paketet kostar från 2 999 kr och tjänsten, som styrs helt via dator eller smartphone-app, kostar 49 kronor per månad.

För mer information, kontakta gärna Fredrik Landahl, chef för elhandel på Fortum, tfn 076-855 91 47
Christina Almgren
, presschef Fortum, tfn 072-515 78 06

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com