• Fortum Sverige/

Fortum jämkar avbrottsersättningen på grund av säkerhetsskäl i samband med stormen Dagmar i Stockholms, Dalarnas och Gävleborgs län

Fortum kommer, enligt lagen om avbrottsersättning, att betala ut ersättning till sina kunder efter stormen Dagmar. Dock görs en viss jämkning av ersättningen i Stockholm, Dalarna och Gävleborg, också detta enligt regelverket. Orsaken till jämkningen är att kombinationen av stormvindar och mörker gjorde det praktiskt omöjligt av säkerhetsskäl att påbörja reparationsarbetena omedelbart. Det handlar om de första sju timmarna från strömavbrotten, då det helt enkelt var för farligt för att jobba i skogen. Jämkningen påverkar framförallt de kunder som hade de kortaste avbrotten, medan det för de kunder som drabbades hårdast innebär en marginell justering.

- Vi beklagar självklart att många av våra kunder fått lida på grund av de långa elavbrotten och betalar ut avbrottsersättning enligt lag. Den jämkning vi beslutat om grundar sig på att vi inte hade möjlighet att starta reparationerna av elnätet direkt utan att riskera montörernas säkerhet, säger Bengt Johansson, affärsutvecklingschef på Fortum.

Möjligheten att jämka avbrottsersättningen är inskriven i ellagen och är framför allt säkerhetsorienterad. När regelverket om avbrottsersättning infördes var huvudsyftet att skapa starka drivkrafter för elnätsföretagen att både minska risken för störningar och att arbetet med att avhjälpa störningarna skulle vara så effektivt som möjligt. Möjligheten till jämkning infördes samtidigt för att motverka risken att montörer utsätts för farligt arbete eller onödiga risker.

Lagstiftaren, precis som elnätsbolag som Fortum, sätter alltid liv och hälsa i första rummet och under extrema förhållanden som pågående storm är det självklart att avvakta säkra förutsättningar innan reparatörer skickas ut i skog och mark.

- Det är viktigt att poängtera att lagen syftar till att vi elnätsföretag ska minska risken för att strömavbrott inträffar samt jobba effektivare med att åtgärda strömavbrott, men att det samtidigt aldrig får ske på bekostnad av säkerheten för montörer och andra som arbetar med att reparera felen. Det är på tok för farligt att ge sig ut och laga felen innan en storm bedarrat, säger Bengt Johansson.

Jämkningen handlar om de första sju timmarna från strömavbrotten, då det helt enkelt var för farligt för att jobba i skogen. Omsorg om liv och hälsa gjorde att reparationsarbetena inte kunde sätta igång medan stormen fortfarande pågick.

- Privatpersoner har också rätt att begära skadestånd för kostnader de haft till följd av strömavbrottet, t ex för förstörd mat, extra resor och liknande. Skadeståndet minskas då med den avbrottsersättning som kunden fått. Det innebär att om man lidit ekonomisk skada som överstiger avbrottsersättningen har jämkningen av avbrottsersättningen ingen betydelse , avslutar Bengt Johansson.

Mer information om avbrottsersättning
Konsumenternas elrådgivningsbyrå: www.elradgivningsbyran.se

För ytterligare information, kontakta:
Bengt Johansson, affärsutvecklingschef Fortum Distribution, 070-654 11 97
Carola Hjerthén, tf presschef, 070-641 55 27

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com