Fortum letar fel med specialkamera

Fortums kunder i östra Frillesås utanför Kungsbacka har under en längre tid drabbats av ovanligt många och svårförklarliga strömavbrott. Nu tar Fortum hjälp av en specialkamera för att försöka lösa problemet.

När det blir strömavbrott går det oftast att hitta en orsak. Det kan vara träd som ramlat ner på elledningen, en kabel som har grävts av eller utrustning som har gått sönder. Men ibland är det svårare att hitta en orsak, och då krävs det speciella åtgärder.

Fortums elledning i östra Frillesås, med 332 kunder anslutna, har under en tid varit drabbad av korta och svårförklarliga avbrott. Nu ska Fortum inspektera den 17 kilometer långa sträckan med hjälp av en så kallad Coronakamera. Kameran använder uv-teknik för att se om det finns till exempel sprickor i isolatorer, något som inte syns med blotta ögat från marken.

- Jag har full förståelse för att det finns kunder som är väldigt trötta på strömavbrotten. Vi har gjort ett antal besiktningar från marken och lagt ner mycket resurser på att lösa problemet. Vi hoppas att vi nu ska hitta felet så att vi kan åtgärda det, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden.

Undersökningen sker, om vädret tillåter, måndag 29 april. De berörda kunderna kommer sedan att få ett brev med resultatet av undersökningen och vilka eventuella åtgärder som planeras.

Fakta
Sedan 2005 har Fortum investerat ungefär sju miljarder kronor för att vädersäkra elnätet och minska avbrottstiden.
2005 hade en genomsnittskund hos Fortum ström 99,96 procent av tiden. I dag är siffran 99,98 procent, vilket innebär att kunden är utan ström två timmar per år.

Anders Öberg, ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden

Jonatan Björck, kommunikatör Fortum

Telefon 072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.