Fortum listas på Climate Disclosure Leadership Index

Pressmeddelande

I en rapport som i dag släpptes av CDP (Carbon Disclosure Project) rankas Fortum som ”Bäst i klassen” för sina ansträngningar att informera om klimatpåverkan. CDP är en sammanslutning av 315 globala investerare som tillsammans har tillgångar till ett värde av 41 000 miljarder dollar. Rapporten från CDP är en undersökning av svaren på frågor rörande klimatförändringen av företagen på ”Financial Times 500”.

I rapporten togs Fortum med för första gång i CDLI (Climate Disclosure Leadership Index), en prestigefylld utnämning som tilldelas globala företag med engagemang i klimatfrågan. På CDLI finns 68 stycken FT500-företag som ligger i framkant i sin rapportering om utsläpp av växthusgaser samt en bedömning av företagens strategier i klimatfrågan. Fortum fick 95 poäng av 100 och i kategorin för elenergiföretag rankades Fortum på andra plats. Fortum är det enda nordiska kraft- och värmebolaget bland företagen i indexet.

– Det är en stor ära för oss att Fortum tagits med på CDLI och ett erkännande av våra stora ansträngningar i klimatfrågan. Redan nu är vi en av de kraftproducenter som har lägst utsläpp i Europa, och vi investerar stort i klimatvänlig kraftproduktion, säger Mikael Lilius, vd och koncernchef för Fortum.

Fortum har satt upp stränga mål för sina koldioxidutsläpp. Det nya målet när det gäller elproduktionen är att fram till år 2020 ha minskat genomsnittsnivån under en femårsperiod för de specifika koldioxidutsläppen till mindre än 80g/kWh. Avseende värmeproduktionen har Fortum som mål att minska utsläppen i varje fjärrvärmeområde med minst 10 % från 2006 till 2020.

Alla företag i undersökningen bedömdes i relation till konkurrenterna för att ge investorerna ett underlag som visar vilka företag som bäst har utvecklat metoder för rapportering av klimatpåverkande verksamhet. Företagen bedömdes på en 100-gradig skala och alla företag med över 85 poäng togs med på CDLI. Företagen på CDLI utmärkte sig genom att redovisa sin medvetenhet om risker och möjligheter som klimatförändringen medför, samt genom kvaliteten och effektiviteten i företagens arbete med att minska utsläppen av växthusgaser.

– Fortum har gett investorerna den information de behöver för att bedöma företagets beredskap att möta utmaningarna som klimatförändringen medfört. På så vis har Fortum lyft sig över konkurrenterna, säger Paul Dickinson, vd för CDP.

CDP är ett projekt som startades av Rockefeller Philanthropy Advisors i New York. Gruppen av investerare är inte en juridisk enhet och CDP har ingen fullmakt att göra något annat uttalande å sina medlemmars vägnar. Fullständig information om CDP, CDP-rapporterna och svaren från företagen i undersökningen finns på www.cdproject.net. CDP5-rapporten är skriven av Innovest Strategic Value Advisors.

Fortum Abp
Koncernkommunikation