Fortum moderniserar Hermansboda kraftverk

Investeringen i Hermansboda kraftverk, beläget nära Ånge vid Ljunganälven, ska säkerställa en långsiktigt utökad elproduktion. Kraftverket består av två aggregat och har varit i drift sedan 1962. Anläggningen ger ett viktigt bidrag till det svenska elnätet och för leveransen av fossilfri el till hushåll och industrier. För att säkerställa en fortsatt pålitlig elproduktion kommer Fortum att genomföra en omfattande förnyelse av kraftverket under åren 2024 - 2026. Projektet, som nu är mitt inne i projekteringsstadiet med ett stort antal inblandade entreprenörer, beräknas kosta ca 200 miljoner kronor och finansieras gemensamt av delägarna Fortum och Ånge kommun.

Moderniseringen kommer att öka kraftverkets elproduktion från dagens 54,5 GWh med ytterligare 2,8 GWh, ökningen motsvarar en årsförbrukning av el för 560 hushåll. Dessutom höjs den maximala effekten med 1,6 MW, vilket motsvarar samtidig laddning av 145 elbilar. Genom att delvis renovera och delvis ersätta de gamla maskinerna med nya, minskar samtidigt risken avsevärt för framtida driftproblem och oplanerade stopp.

Ett robust elsystem handlar framförallt om en bra mix av fossilfria kraftslag och hur de olika förmågorna kombineras i elsystemet. Vattenkraften är central för svensk energiförsörjning. Den står för mer än hälften av Sveriges elproduktion och är ett flexibelt kraftslag som med sin reglerförmåga är ett viktigt komplement till vind- och solkraft, när vädret varierar.

"Vi behöver uppgradera anläggningen på alla områden för att kunna möta det ökande behovet av planerbar och förnybar el," säger projektledaren Peter Novak. "Dessa uppgraderingar är avgörande för att vi ska kunna fortsätta leverera pålitlig, fossilfri el i många år framöver" fortsätter han.

Arbetet omfattar förnyelse av stora delar av anläggningen, inklusive generatorer, turbiner samt el- och kontrollanläggning. Anläggningsarbetet beräknas ta cirka 6–7 månader per aggregat och påbörjas våren 2025. Förberedande markarbeten omkring kraftverket genomförs redan under hösten 2024.Fortum och Ånge kommun ser fram mot att gemensamt bidra till att säkerställa ett modernt, effektivt och säkert kraftverk till glädje för såväl dagens som framtida generationer.

För mer information kontakta gärna

Maja Nordgren, kommunikationsansvarig för Fortums vattenkraft, maja.nordgren@fortum.com tfn 072-204 66 48

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se