Fortum och Helen inviger Pjelax vindkraftspark i Finland

Idag invigs Pjelax, Fortum och det finska energiföretaget Helens gemensamma vindkraftspark. Parken ligger i Närpes och Kristinestad i sydvästra Finland och kommer med sina 56 vindkraftverk årligen att producera över en terawattimme vindkraftsel. Det innebär en fördubbling av den vindkraftskapacitet som drivs av Fortum. Parken ägs gemensamt av Fortum och Helen, med andelarna 60 % och 40 %. Helen kommer att köpa runt hälften av vindkraftsparkens elproduktion fram till slutet av parkens livscykel.

“Pjelax 380 megawatt fördubblar den vindkraftskapacitet som drivs av Fortum. Vindkraft har en viktig roll vid sidan av vår övriga fossilfria elproduktion. I enlighet med vår strategi levererar vi ren el i norden och hjälper industrisektorn att elektrifiera sin verksamhet och minska sina utsläpp. Pjelax är ett utmärkt exempel på hur Fortum hjälper sina kunder att minska sina koldioxidutsläpp, säger Markus Rauramo,” vd för Fortum.

“Pjelax vindkraftspark är resultatet av en stor gemensam insats från Fortum och Helen för att utöka den förnybara elproduktionen. Vindkraftsparken ger Finland konkurrensfördelar, det ökade utbudet gör att kundernas elpris sjunker och möjliggör investeringar som grundar sig på förbrukning av ren el, säger Olli Sirkka,” vd för Helen.

Suvic Oy och Närpesbaserade Simons Infra Oy Ab har ansvarat för de omfattande infrastruktur- samt mark- och anläggningsarbetena för vindkraftsparken. De massiva specialtransporterna av delar till vindkraftverken gjordes via Kaskö hamn, varifrån totalt 728 specialtransporter genomfördes, vilket motsvarar 13 transporter per vindkraftverk. De regionalekonomiska effekterna kommer att avspeglas i kommunernas arrendeintäkter och fastighetsskatteintäkter, som totalt uppgår till flera miljoner Euro om året.

Bygget av Pjelax vindkraftspark inleddes i januari 2022 och slutfördes inom avsedd tidsplan. Parken kommer nu årligen bidra med omkring fem procent av den totala vindkraftsproduktionen i Finland. Detta är möjligt tack vare gott samarbete med över 400 markägare, flera lokala företagare, organisationer och tjänstepersoner. Fingrid och turbinleverantören Nordex har också bidragit avsevärt till att projektet har gått smidigt. Vid invigningen av vindkraftsparken firas den gemensamma prestationen tillsammans med de lokala aktörerna och ett stort tack riktas till dem för deras insats för att främja omställningen till ren energi i Finland.

För mer information, kontakta gärna
Elin Tibell, Presschef Sverige, Fortum, tfn 070-146 61 15

Fortum
Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se

Helen Ab
Helen Ab erbjuder en enklare och bekvämare vardag för över 560 000 kunder i Finland. Förutom värme, kyla och el erbjuder vi också lösningar för regional och förnybar energi och eldriven trafik. Vi utvecklar ett ännu smartare klimatneutralt energisystem, med vars hjälp var och en kan producera, använda och spara energi med respekt för miljön. Vårt mål är att vår energiproduktion ska vara 100 procent klimatneutral år 2030. Låt oss med förenade krafter förverkliga de möjligheter som den nya energieran öppnar.