Fortum och Skanska i samarbete kring framtidens hållbara städer

Fortum utrustar ett av Skanskas flerbostadshus på Kungsholmen i Stockholm med framtidens energilösningar. Samarbetet mellan Fortum och Skanska är det första i sitt slag och visar på en framtida lösning av hur bland annat solceller på taket, elbilar och infrastruktur för laddning kan bidra till hållbara städer.

I det 16 våningar höga huset installerar Fortum solpaneler på 35 kvm av taket som kommer att producera energi lokalt. Solpanelerna kommer att generera ca 3 500 kWh/år och kan bland annat förse trapphus med belysning samt ladda bilar utanför huset. Laddningsmöjligheter installeras dessutom i garaget. Produktion, laddning och hur mycket el bilen laddar kommer visas på en display i husets entré. De boende kommer även att ha tillgång till en elbil via en gemensam elbilspool. I oktober förväntas husets energilösningar stå klart. - Med det här samarbetet får vi möjlighet att tydligt visa en framtid där förnyelsebar elproduktion, elbilar och laddstolpar är naturliga inslag i vår närmiljö. Med ny teknik, smarta nät och småskalig produktion öppnar sig nya möjligheter för våra kunder och oss. För Fortum innebär detta bland annat att vi kommer att utreda förutsättningarna för att det ska fungera i större skala, säger Marie Fossum, affärsutvecklingschef på Fortum Distribution. Istället för att bara konsumera el väntas allt fler hushåll också producera el. Genom att våra hem utrustas med solpaneler, små vindkraftverk eller på andra sätt producerar el eller värme kommer konsumenten själv att bidra till energiförsörjningen. I framtiden kommer även elbilarnas batterier vara en möjlig källa till lagring av energi. - Skanska har en ambition att vara ledande på att skapa goda energieffektiva bostäder med låg klimatpåverkan till våra kunder. Nu får vi möjligheten att i full skala testa och demonstrera framtidens lösningar mitt i centrala Stockholm. Det här är ett utmärkt steg på vägen mot ett mer hållbart samhälle, säger Skanska Nya Hems miljöansvariga Johanna Eriksson. Projektet Lindhagensterrassen 3 på Kungsholmen i Stockholm är ett första steg för att möta det växande behovet av småskalig energiproduktion och är en del av ett större samarbete mellan Fortum och Skanska, ”Sustainable Urban Living”, som syftar till att utveckla ett integrerat koncept för byggnader i stadsmiljö med nollkonsumtion eller endast låg nettoanvändning av energi. Skanska och Fortum undersöker också möjligheten att inleda ett liknande projekt i Finland.