Fortum och Stockholms stad öppnar snabbladdningsstation vid Roslagstull

I takt med att antalet elbilar ökar i länet ökar också behovet av snabbladdning. Den nya snabbladdningsstationen vid Roslagstull är den första av tio planerade av Stockholms Stad i år. Vi är stolta och glada över att samarbetet kommit igång så fort och att den första laddaren nu är på plats. Det gör det möjligt att ladda 80 procent av batteriet på bara 25 minuter.

Det finns redan idag mer än 300 platser med någon form av laddningsmöjlighet på ett 40-tal olika platser i Stockholm. Antalet renodlade laddstationer utgör en mindre del av dessa. Ett tiotal av laddstationerna är av typen Charge & Drive och är ett resultat av tidigare samarbete mellan Stockholm Parkering och Fortum.

Snabbladdningsstationen använder sig av Fortum Charge & Drive-lösningen vilket gör det lätt för dig som använder den – du kan via mobilen se om en station är tillgänglig och du får en smidig betalningslösning, stationen övervakas dygnet runt och kundsupporten finns bara ett telefonsamtal bort.

-Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive och tillsammans med Stockholm stad så tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive lösningen blir det inte bara enkelt för dig som kör en elbil, det underlättar även för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, säger Markus Hökfelt.

I september 2012 undertecknade Fortum och Nissan ett nordiskt avtal. Syftet är att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare. Och därför byggs nu 50 snabbladdningsstationer för elbilar i de fyra nordiska länderna, varav 20 stycken i Sverige, 20 stycken i Finland och 10 stycken i Norge. Detta är en av de snabbladdningsstationer i Stockholm som ingår i detta projekt.

Tekniska fakta
Laddningsstationerna klarar snabbladdning med likström och ger ca 50 kW. Det innebär att ett fordon som laddas upp till 80 % under ca 25 minuter kan köra ytterligare ca 15 mil. Snabbladdningsstationen fungerar för både CHAdeMO respektive Combo-standard .

Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, Fortum, 070 344 53 72, markus.hokfelt@fortum.com
Per-Oscar Hedman, Communication Manager, 070 214 75 45, per-oscar.hedman@fortum.com

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 9 900 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.