Fortum räddar fiskgjusen och tryggar elleveransen

En fiskgjuse har byggt bo i en kraftledningsstolpe utanför Borlänge. Fortum äger ledningen och kommer att flytta fågelboet till en ny ofarlig stolpe. Arbetet görs för att skydda den fridlysta fågeln och minska risken för strömavbrott. Hela projektet görs i samråd med Länsstyrelsen och ”Operation rädda fiskgjusen” genomförs idag onsdag 8 februari.

Fortum har en kraftledning för starkström i ett område några mil från Borlänge. Högst upp i en stolpe som tillhör ledningen har en fiskgjuse byggt ett bo. För att rädda fågeln och minska risken för strömavbrott har Fortum satt upp en ny stolpe i närheten dit fågelboet kommer flyttas. Under vintern flyttar fågeln söderut och då passar Fortum på att genomföra arbetet med flytten av stolpen för att inte störa den fridlysta arten.

-          Varje gång fiskgjusen flyger till och från boet, och även i boet, riskerar fågeln sitt liv då den kan få en elektrisk stöt. Även själva boet bestående av kvistar kan kortsluta ledningen och orsaka strömavbrott för många elkunder. Fiskgjusen får nu en ny trygg plats för sitt bo när den kommer tillbaka till våren, säger Johan Hedman, ansvarig för Fortums Regionnät i Dalarna.

Området där den nya bostolpen placeras ingår i Natura 2000, som har särskilda skydds- eller bevarandevärden. Speciella åtgärder kommer därför att tas för att naturen inte ska påverkas. Arbetet genomförs nu medan det är tjäle i marken, vilket förhindrar att maskinerna förstör marken. Den nya stolpen ska stå i en våtmark och därför har en speciell stolpe av komposit valts. Materialet komposit är bättre för miljön i denna typ av mark.

-          Vi är alla beroende av att ledningar är i gott skick och levererar el till oss varje dygn, året om. För att kunna ge våra kunder hög leveranssäkerhet är det viktigt att vi har regelbundna kontroller och ett löpande underhåll av elnätet. Projektet med att flytta fågelboet från kraftledningen är en del i det arbetet samtidigt som vi vill värna om naturen, avslutar Johan Hedman.

Fortum Distribution AB har ca 1700 km kraftledning av typen regionnät i och omkring Dalarna med en spänning på mellan 50-130kV.

Läs mer om våra åtgärder i elnätet på http://fortum.se/sakranat

För ytterligare information, kontakta:
Johan Hedman, ansvarig för Fortums Regionnät i Dalarna, tfn 070-56419 86
Carola Hjerthén, tf presschef, tfn 070-641 55 27

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com