FORTUM SÄKRADE ÅTERIGEN EN PLATS PÅ DOW JONES SUSTAINABILITY INDEX

Fortum har för femte gången säkrat en plats på Dow Jones Sustainability Index. Fortum är det enda nordiska kraft- och värmebolaget bland företagen på indexet. Dow Jones Indexes, STOXX Limited och SAM Group publicerade resultatet av den årliga sammanställningen av Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI) tidigare idag.

”Fortum verkar för en hållbar utveckling inom alla företagets verksamhetsområden. Därför har vi inkluderat hållbar utveckling även i Fortums nyligen reviderade vision: Att vara förebilden för kraft- och värmebolag och en föregångare i hållbar utveckling. Vi är mycket glada över beskedet att vi fortsatt ingår i DJSI-familjen. Det visar att vi är på rätt väg”, säger Carola Teir-Lehtinen, direktör för hållbar utveckling på Fortum.

Fortum har varit med på DJSI World-indexet sedan 2004. DJSI World omfattar över 300 företag från 24 länder. Företagen på indexet är ledande inom sin bransch när det gäller hållbarhetsarbete.

Dessutom utsågs Fortum i 2006 till det mest ansvarsfulla energiföretaget i Storebrands internationella jämförelse. Den norska finanskoncernen Storebrand publicerade en rapport där man bedömde energiföretagens ansvarstagande. Totalt 44 företag från olika delar av världen analyserades och av dessa utkristalliserade sig 13 som Best in Class-företag, dvs. sådana som uppfyller Storebrands särskilda fondkriterier. I helhetsbedömningen utsågs Fortum till det bästa företaget.

Fortum Abp
Koncernkommunikation