Fortum säljer fjärrvärmeverksamheterna utanför Stockholm

Fortum och infrastrukturfonder förvaltade av Macquarie har undertecknat ett avtal som innebär att Fortum säljer sin fjärrvärmeverksamhet med tillhörande anläggningar utanför Stockholmsregionen till Macquarie funds. Försäljningspriset uppgår till 2 miljarder SEK.

Huvuddelen av de verksamheter som nu säljs ägs av Fortums dotterbolag, AB Fortum Värme samägt med Stockholms stad, där staden har ett 50 procentigt ekonomiskt intresse. Fortum räknar med att göra en realisationsvinst på affären med en mindre påverkan på resultat per aktie under första kvartalet 2011. Realisationsvinsten kommer att redovisas inom Fortum Heat Division.

Fortum säljer verksamheterna utanför Stockholm för att bättre kunna koncentrera sig på kraftvärmeproduktion och utvecklingen av affären i Stockholmsregionen. I affären ingår 12 verksamheter omfattande både kommunala fjärrvärmeverksamheter och industriella samarbeten.  Samtliga verksamheter är lokaliserade från öst till väst i mellersta Sverige. Tre av verksamheterna ägs tillsammans med kommunala energibolag. Under 2009 var den totala omsättningen för verksamheterna 72 miljoner euro och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) var 28 miljoner euro. Totalt berörs 83 medarbetare som när affären är genomförd får en ny huvudman.

-  Vi är mycket nöjda med att vi hittat en köpare av våra verksamheter utanför Stockholm som är bland världens främsta när det gäller investeringar i och satsningar på viktig infrastruktur. Macquarie har rätt förutsättningar att vidareutveckla verksamheterna. Nu kan vi, i enlighet med vår strategi, koncentrera oss på den fortsatta utvecklingen av vår fjärrvärmeverksamhet i Stockholm, säger Per Langer som är Executive Vice president för Fortum.

För ytterligare information vänligen kontakta; Per Langer, Executive Vice president Fortum eller Jens Bjöörn, Kommunikationschef AB Fortum Värme tel: 46 702 98 41 25

Om Fortum - Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare.Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk.
Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information:
www.fortum.com

Om Macquarie – Infrastrukturfonder förvaltade av Macquarie har en stark historik när det gäller ansvarsfulla investeringar i viktig samhällsinfrastruktur. Bland investeringarna återfinns Thames Water som är Storbritanniens största bolag för vattenförsörjning och reningsverk, Thermal Chicago Corporation som har världens största fjärrkylasystem. Macquarie-managed funds har även investerat i svensk infrastruktur bland annat Arlanda Express med höghastighetståg som sammanbinder Arlanda flygplats med centrala Stockholm.