Fortum säljer Recycling & Waste-verksamheten till Summa Equity för 800 miljoner euro

Fortum har i dag tecknat avtal om försäljning av Recycling & Waste-verksamheten till investmentbolaget Summa Equity genom portföljbolaget NG Group. Den totala köpeskillingen uppgår till 800 miljoner euro. Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor och förväntas slutföras under det fjärde kvartalet 2024.

Avyttringen av Recycling & Waste-verksamheten är en del av Fortums strategiska översyn av Circular Solutions-verksamheterna. Den strategiska översynen inleddes i augusti 2023. Fortums strategiska fokus ligger på att leverera ren energi och driva på utfasningen av fossila bränslen i Nordens industri och Circular Solutions är därmed inte en del av kärnan i strategin. Fortums huvudsakliga verksamhet finns i Norden och består av CO2-fri kraftproduktion, elförsäljning samt fjärrvärme och fjärrkyla.

Återvinnings- och avfallsverksamheten som ska säljas inbegriper kommunal och industriell avfallsbehandling samt återvinningstjänster för hantering och återvinning av plast, metaller, aska, slagg och farligt avfall. Verksamheterna finns i Finland, Sverige, Danmark och Norge och har för närvarande cirka 900 medarbetare.

-Vi är mycket nöjda över att ha hittat en passande ny ägare som är väl positionerad för att ytterligare förbättra och driva framtida tillväxtmöjligheter för Recycling & Waste-verksamheten. Utöver omställningen till ren energi är materialbrist en av de största samhällsutmaningarna vi måste lösa. Detta är rätt tid för en ny ägare att ta över, säger Markus Rauramo, VD och koncernchef för Fortum.

Summa Equity grundades 2016 och är en påverkansinvesterare som fokuserar på tre tematiska områden: Resurseffektivitet, demografiska förändringar och teknikstödd omvandling. Syftet med Summa är att investera i lösningar på globala utmaningar. Summa har ca. 5 miljarder euro i förvaltat kapital och har hittills gjort över 30 plattformsinvesteringar i tre fonder. Teamet finns i norra Europa, med kontor i Stockholm, Oslo och München.

-Material står för 22% av de europeiska koldioxidutsläppen. Genom att kombinera Summa Equitys NG Group med Fortums återvinnings- och avfallsverksamhet skapar vi en nordisk mästare inom cirkulär ekonomi som är anpassad till EU:s taxonomi och som möjliggör EU:s mål om klimatneutralitet och nollförorening 2050”, säger Reynir Indahl, grundare och Managing Partner på Summa.

-Denna unika plattform kommer att förse våra kunder med innovativa och heltäckande lösningar över hela värdekedjan. Vi tror att komplementariteten och kulturanpassningen mellan NG Group och Fortums affärsteam för återvinning och avfall är stark och är avgörande när vi nu påbörjar denna hållbara tillväxtresa tillsammans, säger Bertrand Camus, styrelseordförande, NG Group och partner på Summa.

-Denna avyttring ger oss möjlighet att lägga ytterligare fokus på vår kärnverksamhet inom ren kraftproduktion för att driva på elektrifieringen och bygga beredskap för framtida tillväxt. Efter denna avyttring fortsätter vi med våra prioriteringar för kapitalallokering: att balansera mellan styrka i balansräkningen, investeringar och avkastning till aktieägarna baserat på vår utdelningspolicy, fortsätter Markus Rauramo.

Ytterligare information:

Läs mer i Fortums börsmeddelande på www.fortum.com/news-and-publications.

Investerare och analytiker:
Ingela Ulfves, chef för Investor Relations och Financial Communications, tel. +358 40 515 1531

Rauno Tiihonen, direktör för Investor Relations, tel. +358 50 453 6150

Siri Markula, direktör för Investor Relations och Financial Communications, tel. +358 40 743 2177

Media:
Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, +358 40 198 2843

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se