Fortum satsar på ett renare Stockholm inom 24 timmar

De över 20 000 elskåp och anläggningar som Fortum har i Stockholm är ofta utsatta för klotter. Fortum har därför beslutat att satsa 10 miljoner kronor under 2008 för att i samarbete med Trafikkontoret i Stockholms stad fullfölja målet att allt klotter ska tas bort inom 24 timmar.

- Det är en fråga om trivsel som berör alla i Stockholm. Fortum tar nu steget fullt ut och fullföljer samarbetet för ett renare Stockholm byggt på erfarenheterna av våra nya arbetsformer med Trafikkontoret. Vi kommer att arbeta gemensamt under 2008 för att allt klotter ska vara borta inom 24 timmar, säger Monica Söderlund Andreasson, chef för Fortums lokalnät i Sverige.

Sedan hösten 2007 har pilotområdena Skarpnäck, Södermalm, Humlegården och Kista Centrum ingått i samarbetet med Stockholms stad för att effektivisera saneringen av nedklottrade elskåp och transformatorstationer.

Pilotprojekten har varit mycket framgångsrika. Fortum och Trafikkontoret har genom en gemensam saneringsfunktion besvarat anmälningar och sett till att nedklottrade elskåp har rengjorts inom 24 timmar från anmälan. Fortum går in i samarbetet under 2008 med avsikten att det blir ett förlängt åtagande givet att resultaten blir de önskade. Målet är att volymerna och klottret ska minska under året med de ökade insatserna. Insatserna kommer att utvärderas både när det gäller förbättrad effektivitet vid sanering och ökad kundnöjdhet.

- Vi agerar nu snabbare och undviker dubbelarbete. Gensvaret från stockholmarna har varit väldigt positivt och klagomålen och anmälningarna om nedklottrade anläggningar har minskat drastiskt i pilotområdena, säger Monica Söderlund Andreasson.

För Fortum är avsikten med detta samarbete att saneringen ska gå mycket snabbare och effektivare än om företaget själva ansvarar för saneringen.

För ytterligare information vänligen kontakta;
Hanna Lohjelm, Kommunikationsdirektör Fortum Distribution, tfn: 08-671 76 40
Agneta Molinder, Presschef Fortum, Sverige 0703 445 332