Fortum stärker upp för framtid med 250 vattenkraftstalanger i Sverige och Finland.

Idag, den 1 juni, har Fortum nått en betydande milstolpe då man välkomnar 250 medarbetare i sitt team för drift och underhåll för vattenkraft i Sverige och Finland. För cirka 10 år sedan outsourcade Fortum sin underhållspersonal inom vattenkraften. Under 2023 såg Fortum över möjligheten att återinföra underhållspersonalen i organisationen med målet om ökad effektivitet, samt att främja en starkare känsla av ägandeskap och gemenskap inom vattenkraftsverksamheten. Sommaren 2023 var analyserna i mål och beslutet fattades om att ta in underhållspersonalen igen.

Genom integrationen av 250 nya kollegor i Sverige och Finland tar Fortum idag ett betydande steg för en än mer effektiv och kvalitetsdriven verksamhet med gemenskap i fokus, och stärker vår position som en ledande aktör inom vattenkraftsindustrin. Nu ser vi fram emot att stärka vår närvaro på marknaden ytterligare genom att aktivt rekrytera lokal arbetskraft. Vi behöver de resurser och den expertis som finns i de samhällen där vi verkar. Denna lokala förankring är inte bara viktig för att säkerställa en smidig och effektiv drift av våra anläggningar, utan också för att bygga starka relationer och skapa positiva effekter i de lokala samhällena

"Drift och underhåll är en kritisk del av vår kärnverksamhet, genom att integrera våra vattenkraftsanläggningar och personalen inom samma organisation skapar vi en mer sammanhållen och effektiv arbetsmiljö", säger Katarina Atteryd Eckerwall, Chef för Fortums Vattenkraftsanläggningar "Vi hoppas och tror att detta kommer att öka vår förmåga att hantera utmaningar, främja säkerhetskulturen och öka kvaliteten på vår drift och underhåll. “fortsätter hon.

Integrationen av nya medarbetare i Fortums organisation möjliggör också förbättrad kompetensutveckling och kunskapsöverföring inom vattenkraftsektorn. Genom att samla skickliga tekniker och experter under samma tak främjar vi lärande och innovation, vilket är avgörande för att möta framtidens energibehov.

“Vi på Fortum värdesätter den lokala förankringen och ser fram emot att fördjupa vår förståelse för engagemanget kring våra vattenkraftsanläggningar. Genom att integrera lokal arbetskraft stärker vi inte bara vårt företag utan också de samhällen där vi verkar” - Fortsätter Katarina

Fortum ser fram emot att välkomna våra nya kollegor och fortsätta att driva för en fossilfri energiomställning i linje med våra strategiska mål och värderingar.

Ett robust system handlar framförallt om en bra mix av fossilfria kraftslag och hur de olika förmågorna kombineras i elsystemet. Vattenkraften är central för svensk energiförsörjning. Den står för mer än hälften av Sveriges elproduktion och därför är det viktigt för oss att vi tar hand om vattenkraftsanläggningarna för att fortsätta stärka det nordiska energisystemet

För mer information kontakta gärna

Maja Nordgren, kommunikationsansvarig för Fortums vattenkraft, tfn 072-204 66 48 , maja.nordgren@fortum.com

Katarina Atteryd Eckerwall, Chef för Fortums vattenkraftsanläggningar, 072-572 01 44, katarina.atteryd.eckerwall@fortum.com