Fortum tar belysningsprojektet till Ekerö

Fortum startade 2006 tillsammans med Stockholms stad belysningsprojektet med syfte att lysa upp mörka och otrygga parker och gångvägar i Stockholm.  Projektet har varit väldigt framgångsrikt och nu har Fortum tagit det vidare till Ekerö i ett samarbete med Ekerö kommun.

I början av september utlyste Fortum en tävling där Ekeröborna ombads att rösta på vilken plats som skulle få ny förbättrad belysning. Det fanns tre olika platser att välja på; Linvägen, Borgenparken och Ekebyhovsparken.

Totalt kom det in 2029 röster, vilket innebär att var femte ekeröbo röstade. Linvägen fick 48 procent av rösterna, och var därmed en överlägsen vinnare. Den 9 december invigdes den nya belysningen. På plats var Peter Carpelan (m), kommunstyrelsens ordförande på Ekerö, och Fredrik Landahl, chef för privat- och företagsmarknad på Fortum i Sverige.

-          Vi är verkligen glada över det starka engagemang tävlingen har skapat. Att var femte Ekeröbo har engagerat sig visar på att detta är en angelägen fråga. Den nya belysningen och den som har ersatt gammal ger totalt en lägre energiförbrukning och lyser upp betydligt bättre, säger Fredrik Landahl, chef för privat- och företagsmarknad, Fortum Sverige.

På Linvägen knyts två bostadsområden samman av en gångväg på ca 200 m genom skogen. När de som bor i det bakre området ska gå ut till vägen går de igenom ett skogsparti och har därmed skapat en ny gångväg.

-          Med den nya belysning på Linvägen blir miljön tryggare för gående samtidigt som områdena binds ihop på ett naturligt sätt. Att belysningen är energieffektiv innebär sänkta kostnader. Det blir en signal och en inspiration för de som planerar och bygger. Med den nya tekniken går det att göra smarta, snygga och energieffektiva lösningar, säger Peter Carpelan (m), kommunstyrelsens ordförande på Ekerö.

6 st nya belysningsstolpar har satts upp och 30 gamla armaturer har bytts ut mot nya med mindre energiförbrukning. Gamla kvicksilverlampor har tagits bort och ersatts med nya energieffektiva metallhalogenlampor med lägre wattal. Så trots att man har ökat antalet belysningspunkter har man minskat energiförbrukningen med hälften. Dessutom är den nya belysningen mer hållbar än äldre - varför skadegörelse och sönderslagna lampor minskat avsevärt i de områden vi tidigare har genomfört våra belysningsprojekt.

På gångvägen har man även lagt till kraftigare grus på marken för att marken ska hålla sig bättre när folk rör sig. På våren kommer vi även att byta ut ett 10-tal gamla stolpar till nya för att modernisera de som är rostangripna.

Fortum står för planeringen och genomförandet av den nya belysningen och Ekerö kommun ansvarar för underhållet. Den 1 januari integreras Ekerö Energi med Fortum. Den verksamhet som har bedrivits inom Ekerö Energi kommer att bli en del av Fortums verksamhet.

Om belysningsprojektet:
Samarbetet kring belysning inleddes 2006 mellan Fortum och Stockholms stad och sedan dess har följande platser fått förbättrad belysning; Lappkärrsberget, Finlandsparken, Londonviadukten (två stycken),,Humlegården och Mariatorget. Under 2010 färdigställs de sex platser som vann Belsysningstävlingen 2010. Förutom att satsningen ger en ljusare och tryggare stad blir också den nya belysningen mer miljövänlig. Belysningen är energisnålare och innehåller färre miljöpåverkande ämnen. Fortum fick i december 2010 Ickevåldsfondens företagspris för sina insatser med belysningsprojektet och kampanjen 'Lys upp Stockholm'.

Arbetet med nya platser att lysa 2010 upp är i full gång, läs mer info finns på www.fortum.se/lysupp<http://www.fortum.se/lysupp

För ytterligare information, kontakta:
Anna Lidberg, kommunikationschef, Fortum, tel 070-215 96 26
Peter Carpelan, kommunstyrelsens ordförande, Ekerö kommun, tel 0708-12 20 73

Om Fortum - Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare.Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk.
Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information:
www.fortum.com