Fortum tar tillbaka driften och underhållet av sina vattenkraftverk i Finland och Sverige

Fortum har beslutat att ta tillbaka den lokala drift- och underhållsorganisationen för sina mer än 120 vattenkraftverk och ungefär 230 dammar i Sverige och Finland från och med juni 2024. I dagsläget ligger denna verksamhet utlagd på One Nordic Hydro i Sverige och Caverion i Finland.

Fortum startar nu arbetet tillsammans med One Nordic Hydro och Caverion och mellan 200-300 personer väntas gå över till Fortum som en konsekvens av beslutet. Avslutandet av kontrakten och överföringen av personal har ingen finansiell påverkan för Fortum.

-Vår bedömning är att det ger oss de bästa förutsättningarna för en utveckling av vår vattenkraftsverksamhet som är i linje med våra strategiska prioriteringar och jag ser fram emot att få hälsa våra nya kollegor välkommen till Fortum.  Som en del av Fortums organisation ger det oss bättre möjligheter att ytterligare utveckla säkerhetskulturen och möjligheterna att ta fullt ägarskap liksom ett fördjupat engagemang för verksamhetens utveckling. Jag tror och hoppas att detta även kommer bidra till att öka Fortums attraktionskraft i det klimatomställningsarbete som hela samhället påbörjat, det säger Katarina Atteryd Eckerwall, chef för driften av Fortums vattenkraftsanläggningar.

Fossilfri och flexibel vattenkraft har en stor betydelse för ett balanserat kraftsystem med en hög andel väderberoende sol- och vindkraft. 2022 utgjorde vattenkraften 44 % av Fortums nordiska kraftproduktion och är ett av de utvecklingsområden som lyfts fram i Fortums nya strategi.

För mer information, kontakta gärna
Per-Oscar Hedman, Kommunikationschef Sverige, Fortum, tfn 070-214 75 45

Katarina Atteryd Eckerwall, chef för driften av Fortums vattenkraftsanläggningar, tfn 072-572 01 44

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se