Fortum utökar sitt investeringsprogram – nytt kraftverk i Ingå planeras

Pressmeddelande

Fortum planerar att bygga ett nytt gasturbinkraftverk på området för det nuvarande kolkraftverket på 1 000 megawatt i Ingå, Finland. En offentlig upphandlingsprocess har inletts för projektet och en ansökan om miljötillstånd har inlämnats.

Målet är att kraftverket ska vara i kommersiell drift år 2009. Kraftverket eldas med lätt eldningsolja (brännolja) och dess kraftproduktionseffekt är 250–300 megawatt (MW).

Projektet är en del av Fortums nordiska tillväxtstrategi och förstärker bolagets nuvarande investeringsprogram, som syftar till att öka kraftproduktionskapaciteten med 1 200 megawatt. Programmet är på 2,7 miljarder euro och löper i huvudsak till år 2010. Om planerna angående kraftverket i Ingå förverkligas blir den totala kapacitetsökningen ännu högre, cirka 1 500 megawatt.

”Det nya kraftverket är avsett att fungera som ett reservkraftverk och komplettera produktionen vid förbrukningstoppar. Det bidrar till kraftproduktionen i en situation då förseningen av det nya kärnkraftverket i Olkiluoto eventuellt medför ett ansträngt kapacitetsläge”, säger direktör Tapio Kuula på Fortum.

Det definitiva investeringsbeslutet angående kraftverket i Ingå fattas senare.

Fortum Abp
koncernkommunikation