Fortum välkomnar regeringens initiativ i elbilsfrågan

Redan idag arbetar Fortum tillsammans med Stockholms stad i ett konkret projekt, och samarbetar kring en gemensam vision Elbilsstad 2030. Erfarenheterna från projektet kommer att vara till nytta för arbetet med att ställa om transportsektorn, det säger Fortums VD Christian Lundberg som välkomnar regeringens initiativ.

- Det börjar verkligen röra på sig nu och vi ser även ett stort intresse från andra aktörer som vill kunna erbjuda sin kunder möjligheten att ladda sitt fordon, exempelvis i samband med att man handlar. Från branschens sida är Svensk Energi den naturliga parten att samordna arbetet med bland annat standardfrågan där arbetet redan har satts igång, säger Christian Lundberg, VD för Fortum i Sverige.

Inom ett par år kommer fordonen på bred front, såväl elbilar som laddhybrider. Fram till dess avser Fortum att utveckla ytterligare samarbeten med kommuner kring infrastrukturen. Elbranschen, tillsammans med regeringen och fordonsbranschen, behöver aktivt samarbeta kring standardiseringsfrågorna.

- Den stora utmaningen för regeringen ligger främst på fordonssidan, att regelverken utformas på ett sådant sätt att Sveriges stora tjänstebilsmarknad kan leda omställningen av fordonsparken. Med 600 000 elbilar och laddhybrider på vägarna 2030 kan utsläppen av växthusgaser minska med 40 procent, avslutar Christian Lundberg.