Fortum Värme emitterar obligationer för sek 2,5 miljarder

Den 9 september emitterade AB Fortum Värme Holding samägt med Stockholms stad (publ) ”Fortum Värme” ett 2-årigt och två 5-åriga obligationslån under sitt MTN (Medium Term Note) program. Det totala beloppet på SEK 2,5 miljarder fördelades enligt följande:

• 2-årig obligation på SEK 1 miljard      med rörlig ränta, förfallodag 16 september 2016
  • 5-årig obligation på SEK 0,5 miljarder med fast kupong på 1,50 %, förfallodag 16 september 2019
  • 5-årig obligation på SEK 1 miljard med      rörlig ränta, förfallodag 16 september 2019

Emissionen placerades hos över 40 investerare. Obligationerna kommer att noteras på NASDAQ OMX Stockholm. Medlen kommer att användas för löpande finansiering av verksamheten.

Danske Bank, Nordea och SEB var ”Joint Lead Managers” för emissionen.

För ytterligare information:
Kerstin Levin, ekonomi- och finansdirektör, Fortum Värme, 070-344 52 65, kerstin.levin@fortum.com
Jörgen Elf, finanschef, Fortum Värme, 070-344 54 50, jorgen.elf@fortum.com

Om Fortum Värme
Fortum Värme producerar fjärrvärme, fjärrkyla och el. Företaget har bidragit till att Stockholm räknas som en av världens renaste huvudstäder och att Stockholm 2010 utsågs av EU till världens första miljöhuvudstad, Green Capital. Mellan åren 2010-2015 investerar Fortum Värme 7 miljarder kronor i kraftvärmeproduktionen i Stockholmsregionen. Senast 2030 ska fjärrvärmen i Stockholm produceras till 100 procent av förnybar och återvunnen energi. Företaget har 9 500 fjärrvärme- och fjärrkylakunder. Det helägda dotterbolaget Stockholm Gas säljer och distribuerar stadsgas och fordonsgas.

Fortum Värme ägs gemensamt av Fortum (90,1 % av aktierna och 50,1 % av rösterna) och Stockholms stad (9,9 % av aktierna och 49,9 % av rösterna). År 2013 enades ägarna om ett nytt aktieägaravtal och från och med den 1 januari 2016 kommer bolaget att bli ett renodlat 50/50-bolag. Ägarna träffade i samband med detta en överenskommelse att Fortum Värme från och med detta datum ska vara självfinansierat. Fortum Värme har sedan april 2014 en rating på BBB+ med stabila utsikter från Standard & Poor’s.