FORTUMS ELPRODUKTION ÅTERIGEN BLAND DE MEST KLIMATANPASSADE I EUROPA

Fortums miljönyckeltal år 2007

• 89 % av elen inom Fortum producerades utan utsläpp av koldioxid.
• Förnybara energikällor svarade för 40 % av Fortums elproduktion och för 34 % av värmeproduktionen.
• 96 % av Fortums affärsverksamhet är miljöcertifierad enligt ISO 14001.
• Fortum Markets är störst på försäljning av miljömärkt el i Norden.
• Fortum finns med på listan över de 100 bästa företagen i världen avseende hållbar utveckling.

År 2007 var 89 % (84 % i 2006) av den el som Fortum producerade koldioxidfri. Koldioxidutsläpp från Fortums egna kraftverk uppgick till 10,4 (11,0) miljoner ton, cirka 5 % mindre än föregående år. De specifika koldioxidutsläppen från företagets totala elproduktion, inklusive helt eller delvis ägd kraftproduktion var 64 g/kWh (107 g/kWh), vilket är bland de lägsta utsläppen från de större europeiska kraftbolagen. Genomsnittet ligger på 400 g/kWh för de europeiska kraftbolagen.

Under 2007 stod förnybara energikällor för 40 % (40 %) av Fortums elproduktion och 34 % (38 %) av värmeproduktionen. Användningen av avfallsbaserade bränslen ökade med 3 % och utgör nu 5 % av Fortums icke nukleära bränsleanvändning.

Cirka 96 % (95 %) av Fortums affärsvolym omfattas av ISO 14001 certifikat. Vissa enheter har även certifierat sina ledningssystem i enlighet med kvalitetsstandarden ISO 9001/9002 och OHSAS 18001 arbetsmiljöstandard. År 2007 beviljades nya certifikat till Fortums enheter i Sverige, Finland, Litauen och Skottland.

Fortum Markets var Nordens ledande leverantör av miljömärkt el år 2007. Över 60 % av Fortum Markets kunder, sammanlagt 700 000 köper miljömärkt el. I Sverige får alla kunder som tecknat ett Fortum Enkel-elavtal Bra miljöval-märkt el. På motsvarande sätt får våra finska kunder som tecknat ett Fortum Kesto-elavtal den miljömärkta elen Norppasähkö. Även en del av Fortums biomassabaserade värmeproduktion är miljömärkt.

Fortum fick under 2007 tre viktiga utmärkelser för företagets hållbarhetsarbete. För femte året i rad säkrade företaget sin plats i Dow Jones internationella index för en hållbar utveckling. Fortum valdes dessutom för första gången till CDLI (Climate Disclosure Leadership Index). CDLI omfattar 68 FT500-företag som på ett tydligt sätt rapporterar sina utsläpp av växthusgaser samt har utvecklat strategier för klimatfrågan. Fortum togs också för första gången med på listan över de 100 bästa företagen i världen avseende hållbar utveckling. Fortum finns även med på Storebrands Best in Class-jämförelse.

Fortum Abp
Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Carola Teir-Lehtinen, Direktör, Hållbar utveckling
Tfn +358 10 45 24118
carola.teir-lehtinen@fortum.com

Fortum publicerar sina miljönyckeltal årligen. Ytterligare information finns på www.fortum.se/hallbarutveckling samt Fortums årsredovisning.