• Fortum Sverige/

Fortums Energimarknadskommentar:Grossistpriserna på el har vänt uppåt - men Fortum sänker fastprisavtalen för konsument

Grossistpriserna har vänt uppåt efter att ha sjunkit det senaste halvåret. På den finansiella marknaden har terminspriserna ökat sedan slutet av februari men är fortfarande lägre än i början av 2008. På den fysiska spotmarknaden har elpriserna varit högre i maj än under de senaste två åren. Globala faktorer som olja, och utsläppsrätter samt den svaga hydrologiska situationen påverkar elprisutvecklingen i Norden.

- Det är en klart mer positiv känsla på den finansiella marknaden och aktiemarknaden än för bara några månader sedan. Samtidigt ser inte ekonomin som helhet ut att ha vänt ännu. Den sjunkande elförbrukningen har fortsatt och det är möjligt att det kommer att vara fortsatta produktionsstopp inom industrin som kommer att sätta press på den industriella elförbrukningen i sommar, säger Mats Persson, chef för finansiell handel inom Fortum. Under januari - april minskade elförbrukningen med nästan 5 % i Norden jämfört med tidigare år. Industrins elförbrukning minskade under första kvartalet 2009 med cirka 17 % jämfört med första kvartalet 2008. De stora variationerna i grossistpriserna har även haft en stor påverkan hos konsumenterna. - Konsumenter har varit mer aktiva med anledning av detta. Fler kunder har valt fasta elavtal på ett till två år. Trots ökade grossistpriser sänker Fortum priserna från och med idag med mellan 1,5 – 3 procent på sina fastprisavtal på grund av att kronan stärkts emot euron, kommenterar Fredrik Landahl chef för privatmarknad elhandel på Fortum. Nedan följer ett sammandrag av Fortums Energimarknadskommentar: Oljepriserna har ökat de senaste månaderna. Kolpriserna är på fortsatt låga nivåer. Den nordiska elförbrukningen har fortsatt att minska. Sedan början av året har elförbrukningen minskat med nästan 5 % jämfört med samma tid förra året. Trots det negativa ekonomiska läget finns det positiva ekonomiska indikatorerna De nordiska elpriserna för terminer har gått upp de senaste månaderna. Den fysiska spothandeln har haft högre priser än jämförande tidpunkt de senaste två åren. De nordiska vattenmagasinen ligger på normala nivåer men vårfloden kommer vara mindre än normalt på grund av lite snö och liten nederbörd. Spot-priserna i Kontinentala Europa och i Norden ligger på samma nivå, men terminerna i kontinentala Europa ligger 10-20 € / MWh högre än Norden. Två till fyra gånger per år publicerar Fortum Energimarknadskommentaren. De ämnen som avhandlas är t ex utvecklingen av bränslepriser och elpriser på den nordiska kraftmarknaden och faktorer som påverkar utvecklingen av marknaden.