Fortums hållbarhetsarbete får förnyat internationellt erkännande

Fortums hållbarhetsarbete uppmärksammas av både Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) med rekordhöga 98 av 100 möjliga poäng och av Dow Jones Sustainability Index DJSI World där Fortum finns med för tionde året i rad. Fortum är det enda nordiska energibolag som är representerat i respektive index.

- Hållbara lösningar utgör kärnan i vår strategi och jag är mycket glad över att vi har kunnat bidra till att mildra klimatförändringarna och till samhällsutvecklingen. Fortum är en stor investerare och arbetsgivare och vi har en viktig roll att spela i samhället. Jag är därför väldigt glad för att vårt engagemang i samhällsutvecklingen uppmärksammas, säger Anne Brunila, direktör samhällsrelationer och strategi på Fortum

Inkluderingen i Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) är ett tecken på Fortums strategiska fokus på hållbarhet, hänsyn till dess långsiktiga påverkan, väl fungerande intern datahantering och företagets hållbarhetsrapportering. Carbon Disclosure-projektet representerar 655 institutionella investerare med 78 biljoner USD i tillgångar.

Fortum har överträffat föregående års bedömning av Dow Jones inom flera kategorier, bland annat arbetsförhållanden, delaktighet och Supply Chain Management. Hälsa och säkerhet har varit prioriterat under många år och detta rankas också högt i värderingen. Fortum har under 2012 både utvecklat inköpsprocesserna och genomfört fler leverantörsrevisioner för att säkerställa att exempelvis högt ställda miljökrav följs i hela ledet.

Inom området miljöansvar förbättrade Fortum sitt resultat väsentligt inom kategorierna miljöledningssystem, biologisk mångfald och klimatfrågan. I augusti 2012 ISO 14001-certifierades OAO Fortum (Fortums ryska verksamhet). Detta innebär att 95 % av företagets globala verksamhet nu är certifierad, vilket är ett resultat av de ständiga förbättringarna i kategorin miljöledningssystem.

Inom kategorin ekonomiskt ansvarstagande rankades Fortum som branschetta för sitt arbete med både kundrelationer (CRM) och ekonomistyrning. Fortums kvalitetssäkringsarbete, inklusive den reviderade uppförandekoden, uppmärksammades också.

Bakgrund
Dow Jones Sustainability Index baseras på en utvärdering av de aktiviteter inom hållbar utveckling som 2 500 av de största företagen från 58 sektorer bedriver. Under 2012 valdes 340 företag ut till indexet. Carbon Disclosure Leadership Index jämför 51 stycken Global 500 Index-företag och deras insatser inom klimatområdet.

För mer information kontakta gärna: Christina Almgren, presschef, tfn 072 -515 78 06.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com

Citat

Hållbara lösningar utgör kärnan i vår strategi och jag är mycket glad över att vi har kunnat bidra till att mildra klimatförändringarna och till samhällsutvecklingen. Fortum är en stor investerare och arbetsgivare och vi har en viktig roll att spela i samhället. Jag är därför väldigt glad för att vårt engagemang i samhällsutvecklingen uppmärksammas.
Anne Brunila, direktör samhällsrelationer och strategi på Fortum.