Fortums kraftproduktion bland de bäst klimatanpassade i Europa

Fortums miljönyckeltal år 2006
• 84 % av elen inom Fortum producerades utan utsläpp av koldioxid.
• Förnybara energikällor svarade för 40 % av Fortums elproduktion och för 43 % av värmeproduktion.
• Den totala användningen av biomassa ökade med 22 %.
• Fortum Markets är den största säljaren av miljömärkt el i Norden.
• 95 % av Fortums affärsvolym omfattas av certifikat.

Koldioxidutsläppen från Fortums totala elproduktion (107 g/kWh) är bland de lägsta av de större europeiska kraftbolagen, och klart under Fortums målvärden. Målvärden för koldioxidutsläppen som Fortum angav under 2006 är dels ett årligt mål på 200 g/kWh och ett genomsnittligt mål över fem år på 120 g/kWh. Koldioxidutsläppen ökade dock något år 2006. Ökningen berodde på låg produktion av vattenkraft och oplanerade driftsopp på svenska kärnkraftverk och som en följd därav ökad användning av kondenskraftverk. Även svaveldioxidutsläpp och kväveoxidutsläpp ökade år 2006.

Majoriteten av elen inom Fortum producerades utan utsläpp av koldioxid. Förnybara energikällor svarade för cirka 40 % av Fortums elproduktion och värmeproduktion. Särskilt den totala användningen av biomassa ökade kraftigt år 2006, med 22 % till 9,1 TWh, vilket utgjorde 21 % av Fortums bränsleanvändning bortsett från kärnbränsle. Även användningen av avfallsbaserade bränslen ökade med 6 % till 1,6 TWh och är 3,7 % av Fortums bränsleanvändning bortsett från kärnbränsle.

Fortum Markets var Nordens främsta leverantör av miljömärkt el år 2006. Över 60 % av Fortum Markets kunder, sammanlagt 700 000 kunder, köper miljömärkt el. I Sverige får alla kunder som tecknat ett Fortum Enkel-elavtal Bra miljöval-märkt el. På motsvarande sätt får våra finska kunder som tecknat ett Fortum Kesto-elavtal den miljömärkta elen Norppasähkö. Även del av Fortums biomassabaserade värmeproduktion är miljömärkt.

Cirka 95 % av Fortums affärsvolym omfattas av ISO 14001-certifikat. Vissa enheter har även certifierat sina ledningssystem i enlighet med kvalitetscertifikat ISO 9001/9002 och OHSAS 18001 säkerhetscertifikat. År 2006 beviljades nya certifikat till nio av Fortums enheter.

Fortum Abp
Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Arja Koski, Direktör, Miljö, hälsa och säkerhet, tel. +358 (0)10 45 24205

Fortum publicerar sina förnämsta miljönyckeltal årligen. Ytterligare information finns på www.fortum.se samt Fortums årsredovisning.