Fortums kunder tryggare med elförsörjningen

Sedan 2005 arbetar Fortum med SäkraNät-programmet, det största infrastruktur-arbetet i företagets historia. Hittills har 2,5 miljarder kronor investerats för att halvera avbrottstiderna och öka leveranssäkerheten i elnätet från 99,96 till 99,99 procent. Enligt en kundundersökning har omkring 35 procent av kunderna i de mest drabbade områdena märkt av en förbättring av kvaliteten i elnätet under de senaste fem åren. Sedan SäkraNät-programmet inleddes 2005 har avbrottstiderna på de linjer som har åtgärdats minskat från 11,7 procent 2005 till 4,4 procent 2008 av den totala avbrottstiden. En jämförelse av avbrottstiderna mellan 2002 och 2008 visar på en tydlig nedgång.

- Grunden för vår verksamhet är att leverera el till våra kunder med hög tillförlitlighet, säger Håkan Grefberg, Affärsområdeschef för Fortum Distribution, och fortsätter, det är därför oerhört positivt att kunna redovisa att avbrottstiden minskar i de områden där vi har förbättrat elnätet. Att kunderna också bekräftar den här bilden, är extra glädjande.

2 av 3 kunder trygga med Fortums förmåga att leverera el
Vintermånaderna är bland de mest avbrottstyngda under året. Då är det extra viktigt för både konsumenter och företag att kunna känna sig trygga i sin elförsörjning. Enligt kundundersökningen litar Fortums kunder på leveranssäkerheten i elnätet. 67 procent uppger att de idag känner sig tryggare med Fortums förmåga att leverera el. Särskilt de på landsbygden anser att kvaliteten blivit bättre i elnätet. Drygt 35 procent av alla kunder i Värmland, Skaraborg, på Västkusten, i Gävleborg och Dalarna upplever att det idag är färre strömavbrott än tidigare.

– I arbetet med SäkraNät-programmet har vi tryggat de områden som varit mest utsatta för hårt väder. För oss på Fortum är kundernas betyg ett kvitto på att vi gör rätt, säger Monika Söderlund Andreasson, chef för lokalnät i Sverige på Fortum.

Stockholmare mer oroliga för maten än värmen
En av farorna vid strömavbrott är att nödvändigheter som kyl och frys, uppvärmning och vattenförsörjning inte fungerar. Stockholmare är mest oroliga för att maten ska förgås, 47 procent i Stockholm svarar att man är mest orolig för att kylen ska sluta fungera jämfört med bara 39 procent i Gävleborg och Dalarna. Däremot är bara 15 procent av stockholmarna oroade över uppvärmningen. Motsvarande siffra för riksgenomsnittet är 20 procent.

Satsning på teknik och förberedelser
Under kommande år kommer Fortum att satsa på att införa mer tekniskt stöd för att ytterligare korta avbrottstiderna. Förutom att vädersäkra ledningarna installerar man fler så kallade ”fjärrstyrda frånskiljare”. Dessa gör att Fortum från driftcentralen snabbt kan koppla om i elnätet för att ringa in var på en ledning felet finns och koppla tillbaka strömmen till kunder som inte direkt är påverkade av strömavbrottet.

Dessutom bidrar installationen av Energiboxen hos alla Fortums kunder till att elavbrott kan lokaliseras och analyseras snabbare. När avbrottet väl lokaliserats använder Fortum GPS-teknik för att ta reda på vilken montör som befinner sig närmast felet och därmed korta avbrottstiden ytterligare.
Utöver detta har också störningsorganisationen och de interna rutinerna utvecklats och övats för bättre beredskap vid ökad risk för avbrott, t.ex. vid varning från SMHI om hårt väder.