Fortums kundnöjdhet och image stärkt i Svenskt Kvalitetsindex 2007

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar i dag sin undersökning av kundernas uppfattning om elbranschen 2007. Privatkundernas bild av Fortum har stärkts något jämfört med 2006 och kundnöjdheten är den högsta sedan SKI:s mätningar inleddes. Bland de stora elbolagen har Fortum för andra året i rad bäst image och får bäst betyg när det gäller hanteringen av klagomål.

 Fortum har under det gångna året tagit nya steg mot att bli kundens naturliga val av energipartner och det är glädjande att det har gett resultat. Kundernas bild av Fortum har förbättrats något och nöjdheten bland våra kunder är den högsta sedan mätningarna påbörjades. Samtidigt är vi ödmjuka inför resultaten eftersom det återstår mycket att göra, både för oss och för branschen som helhet.
Det säger Christian Lundberg, VD Fortum Sverige, i en kommentar till resultaten i Svenskt Kvalitetsindex mätning för 2007.

Arbetet med att ytterligare förbättra för Fortums kunder fortsätter. Fortums stora satsning på energieffektivisering, Energihjälpen, går nu in på sitt tredje år. Syftet är att hjälpa Fortums kunder att bli smartare energikonsumenter och därmed minska både sin energikostnad och sin klimatpåverkan.

Resultaten för elbranschen i stort har under årens lopp varit blandade och har präglats av relativt stora svängningar från år till år. Det gäller även för Fortums del. I 2007 års mätning för privatkunder har kundnöjdhet och image förbättrats, och bland de stora elbolagen får Fortum bäst betyg när det gäller hanteringen av klagomål. Lojalitet, prisvärdhet och förväntningar försämrades. Hos företagskunderna har kundnöjdheten ökat rejält: Från 51,7 (2006) till 55,0 (2007).
 Det är roligt att kundnöjdheten fortsätter att öka. Denna uppåtgående trend bekräftas även av de interna kundundersökningar som vi genomför varje månad. Samtidigt kan vi konstatera att Fortum upplever en minskad lojalitet jämfört med 2006. Det kan delvis förklaras av att alltfler kunder utnyttjar möjligheten att byta elleverantör. Med den hårda konkurrens som gäller på elmarknaden måste vi öka våra ansträngningar för att behålla och vinna nya kunder, säger Gunilla Dyrhage, marknadschef Sverige, Fortum Markets.