Fortums nya faktura förenklar för kunderna

Fortum skickar i dagarna ut en ny mycket förenklad faktura till privat- och företagskunder. Samtidigt görs också stora miljöbesparingar. I regel räcker det nu med ett enda pappersark istället för som tidigare 3-4 stycken. Det gör att över 6 miljoner pappersark sparas in under ett år.

I och med att den nya elmätaren Energiboxen är installerad och aktiverad får Fortums kunder en enkel och tydlig faktura som redovisar faktisk förbrukning för den föregående fakturaperioden. Det gör det lätt för kunden att koppla ihop förbrukning och kostnad. På fakturan presenteras de viktigaste uppgifterna – förbrukning, summa att betala och betalningsdatum. På baksidan finns mer detaljerad info om kundens förbrukning. Övrig information finns på fortum.se och ”mitt konto”. Mitt konto ger en heltäckande bild av hushållets energiförbrukning och en direkt återkoppling på förändringar i förbrukningen . -Vi har skickat ut fakturan under två veckor nu och återkopplingen har varit väldigt positiv. De uppgifter som våra kunder i undersökningar framfört som viktigast finns med och utformningen har också tagits emot väl, säger Fredrik Landahl, Marknadsansvarig, Fortum ESD Den enkla fakturan med ett mindre antal pappersark bidrar till stora miljöbesparingar. 6 miljoner pappersark sparas in under ett år. Det motsvarar en energibesparing på 73 400 kWh eller motsvarande ett års energiförbrukning för antingen: • 37 lägenheter, eller • 3 eluppvärmda villor, eller • att stryka 630 000 skjortor, eller • 84 års datasurfande. -Miljöbesparingen som avser antal papper är en viktig del. En annan miljöbesparing vi hoppas kommer att öka är energieffektiviserande åtgärder.. När kunderna nu får en faktura som avser faktisk förbrukning kan de omedelbart se resultatet av egna åtgärder . Det hoppas vi ska sporra kunderna att använda energin så smart som möjligt, avslutar Fredrik Landahl Mer inforrmation om fakturan finns på www.fortum.se/faktura