Fortums öppenhet i klimatredovisningen i världsklass

Fortum är, för tredje året i rad, med i "Carbon Disclosure Leadership Index" från Carbon Disclosure Project (CDP). Transparent rapportering och en systematisk plan för att minska utsläppen av växthusgaser - som nu även innefattar OAO Fortum i Ryssland - har övertygat analytikerna om att Fortum är på väg i rätt riktning för att motverka klimatförändringen. Fortums resultat i CDP rankingen förbättrades från 74/100, 2008 till 79/100 i år.

Carbon Disclosure Leadership Index uppmärksammar de 50 bästa bolagen i FTSE Global 500 Index som har visat det mest professionella förhållningssättet till bolagsstyrning i fråga om att öppet redovisa klimatpåverkan samt metoder för att implementera handlingsplaner. Analysen är baserad på svaren från årets frågeformulär (CDP 2009) som fokuserar på utsläppen av växthusgaser, mål för utsläppsminskningar och risker och möjligheter som är kopplade till klimatförändring. Inom sektorn för infrastruktur var den genomsnittliga poängen 64. I USA rankades PG & E Corporation och Public Service Enterprise Group högst, båda fick 88/100. Fortum är det enda nordiska företaget i CDLI. – Det är en stor ära för Fortum att få externt erkännande för våra insatser för att motverka klimatförändringen. Fortums yttersta mål är att bli ett CO2-fritt energibolag. I Europa har Fortum under flera år varit ett av de företag som har lägst utsläpp. Vi kommer också att lägga mycket arbete på att nå våra ambitiösa mål för att nå en lägre utsläppsnivå i Ryssland. säger Anne Brunila, Executive Vice President, Corporate Relations and Sustainability, Fortum. Fortums totala elproduktion inom EU var till 92 procent CO2-fri 2008. Motsvarande siffra med Ryssland inkluderat var 75 procent. Fortums mål är att förbättra energieffektiviteten och minska de specifika utsläppen i de länder företaget är verksamt. I Ryssland har Fortum infört en åtgärdsplan för miljö, hälsa och säkerhet. Ökad energieffektivisering och optimerad kraftvärmeproduktion är bland andra redan pågående åtgärder. I tillägg till det kommer ersättning av kol med biomassa och/eller avfall som bränsle, samt avskiljning och lagring av koldioxid att undersökas som möjliga framtida åtgärder. Paul Dickinson, VD för Carbon Disclosure Project, kommenterar: –Företag som uppmärksammats i Carbon Disclosure Leadership Index har belönats för den höga kvalitén i svaren till CDP. De visar på en god förståelse för hur klimatförändringen kommer att påverka deras verksamhet. Företag som kontrollerar sina risker idag, hanterar sina utsläpp och tar tillvara på möjligheterna att producera varor och tjänster med låga koldioxidutsläpp, kommer att vara de bäst lämpade för att lyckas i en koldioxidsnål ekonomi i framtiden. Mer att läsa: www.cdproject.net www.innovestgroup.com www.fortum.com/sustainability