Fortums planer inför morgondagens väntade hårda väder med risk för strömavbrott

- Vi har höjt vår beredskap i form av både personella och maskinella resurser och följer noggrant väderutvecklingen, säger Bengt Johansson, Sverigechef för Fortum Distribution.

Inför natten och morgondagen varnar SMHI för ett djupt lågtryck med kraftiga vindar. Inom Fortums nätområden är det Västkusten och norra Värmland som enligt prognosen ser ut att drabbas hårdast.

- Vi har säkerställt tillgången på resurser i form av egen personal samt genom att aktivera våra avtal som garanterar tillgång till t ex helikoptrar, resurser för röjning av träd och reparation av ledningar.

Förutom resurser för själva felavhjälpningen ligger vår kundtjänst och övriga delar av beredskapsorganisationen i startgroparna. Branschens samverkansorgan är också beredda för att aktiveras om det blir omfattande störningar i landet.

Om behov finns, kommer vi att under morgondagen sända ut längre lägesrapporter kl 09.00, 14.00 och 18.00. Mellan dessa (kl 06.00, 11.00, 16.00 och 22.00) kommer kortare statusrapport att skickas direkt till media (s k OJJE-meddelanden).
För att kunna följa våra rapporter rekommenderar vi våra kunder att skaffa tillgång till batteridriven radio. Tillgång till bilradio är ett annat alternativ.
För aktuellt driftläge övriga tider hänvisar vi till vår driftwebb http://edw.fortum.se.

Hösten 2005 startade Fortum Distribution ett omfattande program för att väsentligt minska risken för störningar vid hård väderlek. Programmet SäkraNät - för el i alla väder, ska på sex år innebära att ca 80-90% av det oisolerade mellanspänningnätet blir säkrat. Mellanspänningsnätet är den del av elnätet som försörjer stora delar av en kommun, upp till ca 500-1000 kunder per ledning. Vi har nu genomfört en knapp sjättedel av programmet och det innebär fortfarande en förhöjd risk för strömavbrott i vissa delar av elnätet vid hård väderlek.