Fortums Vårflodsprognos v 22

Fortum går ut med veckoprognoser för vattenflöden i områden där företaget har del i vattenregleringen under den tid som vårfloden pågår. Underlaget till prognoserna kommer bland annat från SMHI och vattenregleringsföretagen.

Klarälven

Tillrinningen till Höljes är nu ca  250 m3/s och beräknas fortsätta minska under veckan. Tappningen i Höljes är ca 220 m3/s. Tappningen förväntas minska under veckan, Det kan dock bli en mindre ökning av tappningen innan minskningen sker. Under en normal vårflod är högsta tappningen från Höljes 350-400 m3/s. För att tappningen ska komma över 350 m3/s inom den närmaste tiden krävs mycket regn och väderprognoser visar på torrt väder den närmaste veckan.

Dalälven

Flödet i Västerdalälven vid Mockfjärds kraftverk var i början av veckan 300 m3/s och har sedan minskat under veckan och beräknas vara drygt 200 m3/s under nästa vecka.

I Österdalälven sker normal reglering av vattenflödet och inga höga flöden förväntas.

Siljan är fortsatt hög, men det finns i nuläget ingen risk att nivån stiger över högsta regleringsgränsen.

Tappningen vid Långhags kraftverk, nedströms sjön Runns utlopp i Dalälven är nu under 500 m3/s och beräknas minska ned mot 400 m3/s inom den närmaste tiden.

Ljusnan

Tillrinningen till Ljusnan har minskat och tappningen vid Laforsens kraftverk har minskat från 280 m3/s i början av veckan till under 200 m3/s. Svegsjön är fylld till normal sommarnivå och tappningen från Sveg till havet kommer nu regleras som normalt under sommaren.

Indalsälven

Tillrinningarna fortsätter att öka under kommande vecka. I de områden där Fortum har kraftverk förväntas inga onormalt höga flöden under den kommande veckan.

För ytterligare information kontakta:

Claes Kjörk, ansvarig för samordning av vattenreglering på Fortums, tfn 019-603 06 42

Jens Bjöörn, kommunikationschef för Fortums kraftproduktion i Sverige, tfn  0702-98 41 25

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com