Gemensamma initiativ krävs för en snabbare övergång till elbilar

Elbilar är ett högaktuellt område. Det visade inte mist det stora intresset för ett elbilsseminarium som ägde rum i lördags på Tekniska museet i Stockholm. Sveriges elbilsentusiaster och experter inom området var samlade och allmänheten fick provköra elbilar. För arrangemanget stod Fortum och ELFIR (Elfordonsintressenternas Riksförbund).

Tekniska museet i Stockholm var i lördags samlingsplatsen för många av Sveriges elbilsintresserade. Entusiaster och experter inom området diskuterade under ett seminarium vad som krävs och vilka initiativ som man nu tar för en övergång till el som drivmedel. Bland talarna fanns bland annat Ulla Hamilton, miljöborgarråd i Stockholm och Marie Fossum, projektledare för Fortums elbilsprojekt.

– Energibolag, biltillverkare och regeringen måste samarbeta för en framgångsrik och snabb introduktion av elbilar. Många länder har redan tagit initiativ och Sverige borde ligga i framkant. Det behövs olika typer av stöd och en standardisering för underlätta utvecklingen av elbilar, säger Marie Fossum, projektledare Fortum.

Nu är det också klart att Fortum kommer att sätta upp laddstolpar bland annat vid Tekniska museet. Det är en del i Fortums ambition är att installera 100 laddstolpar för elfordon i Stockholm under 2009.

Stockholms stad och Fortum har ett gemensamt intresse av att bidra till att Stockholm förblir en föregångare inom hållbar utveckling och ligger i topp för att minska utsläppen av växthusgaser. Ulla Hamilton presenterade under seminariet visionen för Stockholm som elbilsstad 2030. Tanken är att Stockholm ska blir en av världens främsta miljöbilstäder och elbilar är en viktig del.

– Samarbetet med Stockholms stad omfattar bland annat att utveckla och testa infrastrukturen för laddning av elbilar, samt att driva frågan för en enhetlig standard för laddstolpar och infrastruktur, säger Marie Fossum.

Utbudet av elbilar på konsumentmarknaden är fortfarande begränsat men utvecklingen går snabbt och inom kommande år planerar många biltillverkare att lansera både elbilar och laddhybrider. Ett antal olika elbilar fanns på plats i samband med seminariet. Allmänhetens intresse för att provköra framtidens bilar var stort.

www.tankamedel.se