Gör något för klimatet – Starta med Earth Hour

Lördagen den 27 mars kl 20.30 arrangerar WWF, Earth Hour. Miljontals människor släcker ljuset under en timme som en symbolhandling. Denna mörka timme ger inte några direkta avtryck på vår miljöpåverkan, utan är just en symbolhandling. Vill man verkligen göra skillnad för klimatet kan alla, såväl privatpersoner som företag, se över hela sin energianvändning. På så sätt kan Earth Hour skapa en större och mer bestående effekt.

Fortum deltar i WWFs kampanj och uppmanar alla att ta chansen och passa på att energieffektivisera i samband med Earth Hour. Byt vanliga lampor till lågenergilampor, installera utrustning som till exempel fjärrströmbrytare eller grenuttag med strömbrytare för att undvika standby. På så vis får Earth Hour en bestående effekt. Belysningen står för ungefär 20 procent av hushållselen och det är enkelt att sänka energianvändningen genom att använda lågenergilampor. En lågenergilampa använder en femtedel så mycket energi och håller omkring 10 gånger så länge som en konventionell glödlampa. Både för klimatet och för plånboken är det bra att använda energi smart. Alla kan bli bättre på att ta reda på hur hushållets energianvändning ser ut: Exempel på vad du kan göra för en smartare energianvändning. 1. Koppla in grenuttag med strömbrytare eller fjärrströmbrytare till alla apparater som normalt står i stand-by. 2. Koppla in grenuttag med strömbrytare eller fjärrströmbrytare till alla lampor som har transformatorer. 3. Byt ut 4 st vanliga 60 W glödlampor som lyser i 4 timmar per dygn, mot 4 st lågenergilampor (11 W). Dessa åtgärder minskar energianvändningen i hushållet under hela året, och medför en besparing om ca 500 kronor per år. För mer information om energieffektivisering, möjlighet att prova hur olika åtgärder gör skillnad, besök gärna www.fortum.se/energihjalpen Mer info om Earth Hour http://www.wwf.se/earthhour/.