Göteborg Energi och Fortum samverkar kring laddning av elbilar

Måndagen den 4 maj fattade Energimyndigheten beslut om att stödja ett treårigt samverkansprojekt mellan energibolagen Fortum i Stockholm och Göteborg Energi i Göteborg med 12 miljoner kronor.

Projektet, kallat BilEl syftar till att ytterligare öka kunskapen kring laddning, betalning, standarder och annan teknik för den kommande elektrifieringen av fordonsparken och kompletterar de lokala projekt som bolagen bedriver med respektive stad på området.

Fortum och Göteborg Energi har valt en öppen attityd som innebär andra intressenter, från en rad sektorer och branscher, successivt kommer att bjudas in att delta.

 Vi är glada över detta samarbete. Av tidigare erfarenhet vet vi att samarbeten är en grundläggande förutsättning för att lyckas. Tillsammans med Stockholms stad har vi visionen Elbilsstad 2030 och driver ett projekt som omfattar testning av infrastruktur, bilar, laddmöjligheter och betallösningar. De första laddstolparna i stadsmiljö har vi redan installerat och fler är på gång. Syftet med samverkansprojektet med Göteborg Energi är nu att vi ska få till ett kunskapsutbyte mellan Sveriges två största städer, säger Christian Lundberg, VD Fortum Sverige.

Anders Hedenstedt, VD Göteborg Energi, ger följande kommentar till samarbetet:
 Vi på Göteborg Energi ser fram emot det här projektet med höga förväntningar. Vi har startat arbetet med att förbereda Göteborg för användning av eldrivna fordon och har bland annat utvecklat en egen laddstolpe. I vår egen region samarbetar vi redan med bred förankring i Göteborgs kommun, näringsliv och högskola/universitet, och utbytet mellan Göteborg och Stockholm tillför nu en dimension som med säkerhet kommer att ge alla medverkande mycket tillbaka.

Målet är att öka kunskapen kring vilka möjligheter och behov en elektrifiering av fordonsflottan betyder för alla berörda aktörer – och därigenom också bidra till att identifiera nya affärsmöjligheter och tekniska lösningar. På så sätt hoppas projektdeltagarna att bidra till att stärka Sverige både som teknisk- och miljömässig föregångare.

BilEl, kommer att bedrivas tillsammans med teknikutvecklingsbolaget Sustainable Innovation där både Fortum och Göteborg Energi är medlemmar, under åren 2009-2011.