Kommentar angående Fortums kundtjänst i Arbrå

Ett antal medarbetare på Fortums kundtjänst i Arbrå har inte följt givna riktlinjer och instruktioner för att utföra sitt arbete på ett korrekt sätt. När de förstått vad det innebär har de själva valt att lämna sina tjänster.

Cirka tio medarbetare på kundtjänst i Arbrå har gett sig själva förmåner. De har inte följt de givna riktlinjer och instruktioner som arbetsrollen kräver. Det handlar om att arbetet inte utförts enligt arbetsbeskrivningen och inte i enlighet med våra grundvärderingar.

Det rör sig inte om några stora belopp men det är inte förenligt med Fortums värderingar och uppförandekod. När de insett vad det innebär har de valt att lämna sina tjänster. Med hänsyn till de tidigare anställda kan Fortum inte gå in på de exakta detaljerna.

- Med undantag för de medlemmar som avböjt vår närvaro, har vi full insyn i processen och konstaterar att Fortums åtgärder är helt i enlighet med svensk lagstiftning, säger Patrik Troedson, central ombudsman på Unionen.
Fortum har en Uppförandekod som tagits fram för att vägleda medarbetare till ett korrekt sätt att arbeta.

- Det var vid kontroller av våra kundregister under slutet av 2008 som vi fann att några av Fortums medarbetare tyvärr inte har följt de givna riktlinjer och instruktioner som arbetsrollen kräver. Det är självklart tråkigt när några få överskrider sina befogenheter. Det drabbar både enskilda medarbetare och företaget, säger Peter Strannegård, chef för kundtjänst, Fortum.