Konkurrens i fjärrvärmenäten, nu presenteras förslaget

Utredningen om tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten (TPA-utredningen)  har nu överlämnats till Näringsdepartementet. Syftet är att lämna förslag till en reglering som ska öka konkurrens och valfrihet för kunderna, stärka kundernas ställning, ge lägre priser och bidra till en förbättrad miljö.

- Konkurrens på värmemarknaden är inte något nytt för oss och konkurrens är i grunden positivt. Redan i dag möter vi konkurrens från andra uppvärmningsalternativ, framförallt bergvärmepumpar. Vi har en bra verksamhet och står väl rustade för att möta nya förutsättningar på marknaden, säger Anders Egelrud som är VD för Fortum Värme.

Fjärrvärmen i Sverige har fram till nu haft en avgörande betydelse i omställningen till en uthållig energiförsörjning. Samtidigt har fjärrvärmen med nuvarande marknadsförutsättningar i konkurrens med andra uppvärmningsalternativ vuxit kraftigt sedan avregleringen 1996 och är i dag den dominerande uppvärmningsformen på många platser i landet. Den svenska modellen för fjärrvärme har hittills varit den effektivaste för att få tillstånd utbyggnad och utveckling av fjärrvärmen.

- Vi tycker det är viktigt att en reglering av marknaden värnar om kundens intressen samtidigt som fjärrvärmens bidrag till ett hållbart samhälle säkerställs, mer konkret att den inte leder till högre priser för kunderna, att den upplevda valfriheten ökar och att för samhället viktiga investeringar i ny uthållig energiproduktion kan genomföras. Vår ambition är att värna om att produkten fjärrvärme även fortsatt kommer att vara konkurrenskraftig både när det gäller pris och miljö, säger Anders Egelrud

Utredarens egen konsekvensanalys av förslagen lyfter fram ett flertal osäkerhetsfaktorer när det gäller lägre priser, ökad valfrihet och förbättrad miljö. Om Sverige ska fortsätta att vara världsledande inom fjärrvärme behöver dessa viktiga syften med de förslag som nu läggs fram säkerställas.

När det gäller fjärrvärmen i Stockholm så kunde Konkurrensverket så sent som hösten 2010 konstatera att priset realt sett sjunkit med cirka 1,5 procent sedan 2005. Enligt Energimarknadsinspektionen sammanställning över fjärrvärmepriser i Sverige kommer Stockholm på 67:e plats.

För mer information kontakta gärna: Kommunikationschef Jens Bjöörn tel: 0702-98 41 25

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com