Lägesrapport Fortum: Fortsatt många kunder utan ström efter nattens storm

Trots hårt arbete under dagen är det fortfarande många av Fortums kunder som är utan ström, framförallt i Gävleborgs län, och som kommer att vara det under natten och under morgondagen. Den hårda stormen har gjort att träd fallit över ledningarna och det är omfattande skador på elnätet i Dalarna och Gävleborgs län.

Runt 100 personer arbetar med felsökning och reparationer, varav hälften i Dalarna och Gävleborg. Vi har under dagen haft en helikopter uppe i Gävleborg som flugit över ledningarna för att vi snabbt ska kunna få bild av omfattningen av skadorna och vilka områden vi ska prioritera. Reparationsarbetet kommer att pågå fram till 22-23 ikväll. Under natten åtgärdar vi endast akuta fel som kan innebära fara för liv, t ex om någon ledning faller ned över väg. Under natten kommer personalen inne i driftcentralen att jobba vidare med planering av morgondagens arbete, så att det ska bli så effektivt som möjligt. Tidigt imorgon bitti, vid 6-7-tiden, startar vi upp reparationsarbetet ute i fält igen.

På grund av de omfattande skadorna är det svårt att göra en prognos över när kunderna får strömmen tillbaka, men vid 15-tiden annandag jul är vår bedömning följande:

Gävleborgs län

Antal kunder utan ström kl.15: 20 159

Prognos: Troligen kommer cirka 10 000 kunder att vara utan ström fram till tisdagen. Det är också troligt att det kommer att vara kunder som kommer att vara utan ström även fram till onsdagen.

Dalarnas län

Antalet kunder utan ström kl. 15: 3 131

Prognos: Vi bedömer att merparten kommer att få tillbaka strömmen ikväll/natt, men cirka 500 kunder kommer att vara utan ström fram till tisdagen.

Stockholms län, Ekerö

Antalet kunder utan ström kl. 15: 1 563

Prognos: Nästan alla kunderna kommer att få strömmen tillbaka ikväll/natt. Ett mindre antal kunder kommer dock att vara utan ström under natten.

Värmlands län

Antalet kunder utan ström kl. 15: 586

Prognos: Merparten av kunderna kommer att få strömmen tillbaka i kväll/natt. Ett mindre antal kunder kommer att vara utan ström under natten.

Örebro län

Antalet kunder utan ström kl. 15: 273

Prognos: Merparten av kunderna kommer att få strömmen tillbaka i kväll/natt, men ett mindre antal kommer att vara utan ström under natten.

– Vi gör allt vi kan för att våra kunder ska få tillbaka strömmen så fort det bara går. Det är många spridda fel och skadorna är omfattande, så det kommer att ta tid att laga allt. Det handlar om avbrutna stolpar och nedrivna ledningar. Vi stärker upp bemanningen och förflyttar nu cirka 30 personer från andra delar av vårt nätområde upp till Hälsingland, säger Jimmy Mattsson, driftchef på Fortum.

Det är många som nu ringer till vår felanmälan och det kan därför vara svårt att komma fram. Just nu har vi många omfattande och komplicerade fel som tar tid att åtgärda och ber därför våra kunder att avvakta att ringa felanmälan. Vi ber också våra kunder att inte belasta Polis eller Räddningstjänst med anmälan om strömavbrott.

Däremot tar vi tacksamt emot information ledningar som hänger ned eller ligger på marken. Dessa kan vara spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser och information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget kan följas via: http://edw.fortum.se
eller via  mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För ytterligare information kontakta:
Fortums pressjour, tfn 0200-81 88 10