Lägesrapport från Fortum

Under tidiga morgonen drog stormen in över Fortums nätområden i Halland och Västra Götaland och kl 8.00 var ca 4000 av våra kunder strömlösa. Vinden har under förmiddagen ökat ytterligare och kl 11.00 var ca 20 000 av Fortums kunder utan ström, varav drygt 18 000 i Hallands och Västra Götalands län. Vi förväntar att kulmen vid kusten inte nås förrän under eftermiddagen och siffrorna väntas därför öka ytterligare.

Felavhjälpning pågår där så är möjligt med hänsyn till väderförhållandena. All tillgänglig fältpersonal står i beredskap att skickas ut i den mån vinden tillåter och även kundservice har kallat in extra personal för att kunna ta emot felanmälan.

Ledningar som hänger ned eller ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser eller information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Fortum kommer att sända ut en ny lägesrapport ca 15.00 i eftermiddag. Kortare statusrapporter kommer vid behov att skickas direkt till lokal media i berörda områden (s.k. OJJE-meddelande). Aktuell information om antal strömlösa finns också på vår hemsida under länken Aktuellt Driftläge eller via direktlänken http://edw.fortum.se/.