Lägesrapport från Fortum efter stormen Egon, söndag 11 januari kl 09.00

Stormen Egon drog i natt in över västkusten. Värst drabbades Bohuslän och Skaraborg. Kl 09.00 var drygt 8 000 av Fortums kunder utan ström.

Under lördag kväll och natten till söndag skapade stormen stora problem. Vindarna har nu avtagit, men det kommer enligt SMHI:s prognos att fortsätta vara blåsigt under dagen.

- Arbetet har natten framförallt handlat om att koppla om i elnätet för att begränsa felen. Nu har vindarna avtagit och montörerna har därför kunnat åka ut i fält för att börja reparera fel, säger Thomas Saubach, driftchef på Fortum Distribution.

Förutom extra fältpersonal har vi också ökat bemanningen på driftcentralen i Karlstad och på kundservice i Arbrå.

Aktuellt läge strömavbrott 09.00
Totalt antal kunder utan ström: ca 8 400

Bohuslän: ca 6 500
Halland: ca 350
Skaraborg: ca 1250
Värmland: ca 160
Örbro: ca 60
Stockholm: 1
Gävleborg: 80
Dalarna: 0

Information om avbrott

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil.

Fortums kunder har möjlighet att få information om strömavbrott direkt i sin mobil. Information om det finns på fortum.se/stromavbrott.

Följ oss gärna på twitter.com/FortumAvbrott

För mer information kontakta gärna: Fortums presstjänst 0200-81 88 10.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.