Lägesrapport från Fortum kl 12.30 tisdag 27 december

Av Fortums nätområden är det fortfarande Gävleborgs län som är värst drabbat av strömavbrott. Under gårdagen flyttade vi resurser från andra delar av landet, så att vi nu på morgonen hade ca 100 personer redo att gå ut och jobba. Kl 12.30 var totalt 10 483 av Fortums kunder utan ström.

Det är nu ca 100 man ute och jobbar i fält i Gävleborgs län, det är reparatörer och skogsröjare etc. Till det tillkommer ca 50 personer som jobbar inne i driftcentralen, i felanmälan/kundtjänst och runt omkring med information etc. Vi undersöker möjligheter att ytterligare förstärka med reparatörer i Gävleborg och ytterligare material är på väg upp.

Det har varit en helikopter uppe och flugit sedan 08.30 imorse och som ger oss värdefull information om positioner för var vi har fel och kortfattad information om typ av fel, t ex nedriven ledning, avbruten stolpe etc.

För Gävleborg bedömer vi att vi kommer att klara att åtgärda stor det av de s. k. högspänningsfelen idag, dvs fel på de ledningar som påverkar många kunder, men tyvärr kommer vi inte att klara av alla felen idag. När felen på de stora ledningarna är åtgärdade, kan vi se hur mkt fel vi har på lågspänningsledningarna som går till enstaka hushåll. Kunder som påverkas av fel på lågspänningsledningarna kommer att få vänta på ström fram till åtminstone torsdag. Vi prioriterar fastboende i reparationsarbetet.

I övriga områden utöver Gävleborg bedömer vi att alla kunder ska få strömmen tillbaka under dagen idag.

Läget kl 12.30

Gävleborgs län

Antal kunder utan ström: 9 564

Vi bedömer att de fel vi har på s.k. högspänningsledningar, dvs de ledningar som berör många kunder, kommer att vara åtgärdade under onsdagen. Det kan dock dröja ytterligare en-två dagar tills även alla fel som berör ett fåtal kunder är åtgärdade. Vi prioriterar fastboende kunder före t ex sommarstugeområden.

Dalarnas län

Antal kunder utan ström: 537

Stockholms län

Antal kunder utan ström: 243

Västra Götaland

Antal kunder utan ström: 25

Värmlands län

Antal kunder utan ström: 72

Örebro län

Antal kunder utan ström: 42

Om inget tillkommer ska alla kunder ha strömmen tillbaka innan dagens slut.

Vi tar tacksamt emot information ledningar som hänger ned eller ligger på marken. Dessa kan vara spänningsförande och får absolut inte vidröras. Information om ledningar som rivits ned och om träd på ledningar lämnas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget kan följas via: http://edw.fortum.se
samt via mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För ytterligare information kontakta:
Fortums pressjour, tfn 0200-81 88 10