Lägesrapport från Fortum kl 19.30 torsdag den 29 december

Reparationerna av elnätet i Gävleborg fortsätter. Cirka 230 personer, varav 140 ute i fält arbetar för att kunderna ska få tillbaka strömmen. Bedömningen är att merparten av kunderna i södra Gävleborg kommer att få tillbaka strömmen i morgon, fredag. Tyvärr kommer enstaka kunder i södra Gävleborg och en hel del kunder i norra Gävleborg vara utan ström över nyår.

– Vi prioriterar att reparera ledningar som har många kunder, men om vi ser att en ledning med få kunder är väldigt skadad och det kommer att ta lång tid att laga den då sätter vi in reservelverk eller lägger provisorisk kabel på mark, säger Thomas Saubach, ansvarig för driften av Fortums elnät.

Under dagen har 20 reservelverk kopplats in och i morgon, fredag 30 december kommer ytterligare 20 reservelverk att kopplas in.

Det är de norra delarna av Gävleborg som är värst drabbade med många träd på varje ledning, långa sträckor nedrivna ledningar och knäckta stolpar. Det gör att det tar lång tid att laga varje enskild ledning. Att reparera en stor ledning med många kunder kräver nästan lika stor arbetsinsats som att reparera en ledning med få kunder. Därför tar det lång tid för de sista kunderna att få strömmen tillbaka.

– Det är väldigt tråkigt att inte alla kunder kommer att ha strömmen tillbaka till nyår. Vi har satt in alla resurser vi kan och vi gör vårt yttersta för att alla ska ha tillbaka strömmen så snart det bara går, säger Thomas Saubach, ansvarig för driften av Fortums elnät.

Läget kl. 19.00 hela Gävleborgs län
Antal kunder utan ström: 1 639

Södra Gävleborgs län (Gävle, Ockelbo, Söderhamn, Bollnäs)
Antal kunder utan ström: 251
Av de fel vi nu känner till bedömer vi att flertalet kunder kommer att få tillbaka strömmen i morgon fredag, men att enstaka kunder tyvärr kommer att vara utan ström över nyår.

Norra Gävleborgs län (områdena runt Hudiksvall och Ljusdal)
Antal kunder utan ström: 1 388
Av de fel vi nu känner till bedömer vi att ungefär 1 000 kunder kommer att vara utan ström till i morgon, fredag. Därefter kommer en hel del kunder tyvärr vara utan ström över nyår.

Så här går arbetet till
Reparationsarbetet leds från driftcentralen som ger instruktioner till de montörer och röjare som är ute i fält. Personalen i driftcentralen arbetar dygnet runt, årets alla dagar. Personalen ute i fält arbetar just nu från 7 till 22-23.

Vi inspekterar ledningarna med helikopter för att snabbt få överblick över var vi har fel på elnätet och hur omfattande felen är. På så vis kan vi snabbt dirigera personalen till rätt ställe.

I en sådan här situation är det tyvärr mycket svårt att lämna bra prognoser för när strömmen kommer att vara tillbaka. Vi har många och komplicerade fel på ett stort antal ledningar. Det innebär väldigt mycket jobb att laga en ledning och ge strömmen tillbaka till ett fåtal kunder. Vi prioriterar de ledningar som ger strömmen tillbaka till många kunder och vi arbetar över hela vårt nätområde samtidigt.

Vi tar tacksamt emot information om ledningar som hänger ned eller ligger på marken. Dessa kan vara spänningsförande och får absolut inte vidröras. Information om ledningar som rivits ned och om träd på ledningar lämnas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Det aktuella driftläget kan följas via: http://edw.fortum.se samt via mobiltelefonen: www.fortum.se/stromavbrottmobil

För ytterligare information kontakta:
Fortums pressjour, tfn 0200-81 88 10