Lägesrapport från Fortum klockan 18.30

Vinden har avtagit något och vid ca klockan 18.00 var ca 42 000 av Fortums kunder utan ström, efter att ha varit upp till 51 000 strömlösa kunder vid ca 15.00. I områdena kring Kungsbacka och i Skaraborg är det på grund av väderkonsekvenserna svårt att ta sig fram till elnätet, eftersom träd spärrar tillfartsvägarna. Vädret är fortfarande hårt och vi gör allt vi kan för att våra kunder ska få strömmen tillbaka så fort som möjligt, utan att äventyra personalens personliga säkerhet.

Fördelningen av antalet kunder utan ström så vid ca 18.00 ut på följande vis:

Gävleborg: ca 3 800 kunder utan ström
Halland: ca 7 900 kunder utan ström
Västra Götaland: ca 17 400 kunder utan ström
Värmland: ca 10 300 kunder utan ström
Örebro: ca 2 700 kunder utan ström

Ledningar som hänger ned eller ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser eller information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Fortum kommer att sända ut en ny lägesrapport ca 20.30 ikväll. Kortare statusrapporter kommer vid behov att skickas direkt till lokal media i berörda områden (s.k. OJJE-meddelande). Aktuell information om antal strömlösa finns också på vår hemsida under länken Aktuellt Driftläge eller via direktlänken http://edw.fortum.se/.

För mer pressinformation kontakta:

Lotta Larson 070-344 58 01
Mikael Lindberg 070-344 59 32

Om Fortum
Fortum är ett ledande energibolag i Norden och i andra delar av Östersjöregionen. Fortum producerar, distribuerar och säljer el och värme, driver och underhåller kraftverk och andra industrianläggningar samt erbjuder energirelaterade tjänster. Fortum är noterat på Helsingforsbörsen. Medelantalet anställda är cirka
9 000.