Lägesrapport från Fortum klockan 19.00

Vid ca 19.00 var ca 3000 av Fortums kunder fortfarande strömlösa. Under dagen har både fel som tillkom natten innan åtgärdats samtidigt som arbetet med som kvarvarande fel som uppstod i samband med orkanen under söndagen fortsatte. Ca 8 800 kunder har under dagen fått strömmen tillbaka, men fortfarande finns runt 800 kända fel och vi beräknar att ytterligare fel kommer att upptäckas under felavhjälpningen av dessa.

Totalt beräknas ca 2500 kunder vara utan ström under natten. Dessa kunder kommer enligt bedömning att vara fördelade på ett tusental kunder i Halland, mellan 5 och 700 kunder i Skaraborg och ett flertal utspridda kunder i områdena Bohuslän, Örebro och Värmland.

Sannolikt kommer ett flertal kunder i Skaraborg och Halland vara utan el även under onsdagen. Enstaka kunder kan dessutom få vänta fram till fredagen innan strömmen är tillbaka. Detta beror på det stora antalet svårreparerade fel som, vart och ett när de blir lagade, endast ger ett mindre antal kunder strömmen tillbaka. Bedömningen är gjord under förutsättning att inga nya stormar kommer in i samband med det pågående reparationsarbetet.

Arbetet fortsätter med oförminskad kraft till klockan 22.00. Därefter stoppas det för att inte äventyra säkerheten för vår personal ute i fält. De kunder som inte fått tillbaka strömmen efter klockan 22.00 får därför tyvärr räkna med att vara utan ström under natten.

Under natten kommer personal i driftcentralen att arbeta med att planera morgondagens arbete för att vi så effektivt och fort som möjligt ska kunna få fram strömmen till våra kunder igen när felavhjälpningen startar i morgon bitti igen..

Vi uppmanar nu de kunder som fortfarande är utan ström i områdena Värmland, Gävleborgs län och Bohuslän att göra en felanmälan på telefon 020-44 11 00.

Fördelningen av antal kunder utan ström såg kl. 18.15 ut enligt följande.

Gävleborgs län: 3
Hallands län: ca 1300
Västra Götaland: ca 1300
Värmland: 43
Örebro län: 420

Ledningar som hänger ned eller ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser eller information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Fortum kommer att sända ut en ny lägesrapport imorgon ca kl 08.00. Kortare statusrapporter kommer vid behov att skickas direkt till lokal media i berörda områden (s. k . OJJE-meddelanden). Aktuell information om antal strömlösa finns också på vår hemsidan under länken Aktuellt driftläge eller via direktlänken http://edw.fortum.se.

För pressinformation kontakta:
Fortums pressjour 0200-81 88 10

Om Fortum
Fortum är ett ledande energibolag i Norden och i andra delar av Östersjöregionen. Fortum producerar, distribuerar och säljer el och värme, driver och underhåller kraftverk och andra industrianläggningar samt erbjuder energirelaterade tjänster. Fortum är noterat på Helsingforsbörsen. Medelantalet anställda är cirka
9 000.