Lägesrapport från Fortum klockan 19.00

Vid 18.45 var ca 1000 av Fortums kunder fortfarande strömlösa. Arbetet med att laga felen i elnätet har under dagen fortsatt med oförminskad styrka på ca 500 man. Personalstyrkan kommer nu delvis att bytas ut mot utvilad personal för att ge de som jobbat under längre tid möjlighet till vila.

Felavhjälpningen går fortfarande långsamt beroende på att de kvarvarande felen är svårreparerade samt geografiskt spridda och som, vart och ett när de blir lagade, endast ger ett mindre antal kunder strömmen tillbaka.

Vi beräknar att områden med permanentboende kommer att vara klara under fredagen, men att sommarstugeområden kan vara strömlösa även under den kommande helgen. Vi kommer att fortsätta felavhjälpningen även under helgen.

Vi uppmanar nu våra kunder som fortfarande är utan ström i områdena Halland, Värmland, Gävleborgs län, Örebro och Bohuslän att göra en felanmälan på telefon 020-44 11 00.

Fördelningen av antal kunder utan ström såg kl. 18.45 ut enligt följande.

Gävleborgs län: 2
Hallands län: 604
Västra Götaland: 396
Värmland: 19
Örebro län: 7

Ledningar som ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och för absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om iakttagelser om ledningar på marken eller träd mot ledningar rapporteras till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Detta är sista lägesrapporten från Fortum. Vid behov kommer kortare meddelanden att skickas till lokala redaktioner (s k OJJE-meddelanden). Aktuellt driftläge kan ses på Fortums hemsida eller via direktlänken http://edw.fortum.se.

För pressinformation kontakta:
Fortums pressjour 0200-81 88 10

Om Fortum
Fortum är ett ledande energibolag i Norden och i andra delar av Östersjöregionen. Fortum producerar, distribuerar och säljer el och värme, driver och underhåller kraftverk och andra industrianläggningar samt erbjuder energirelaterade tjänster. Fortum är noterat på Helsingforsbörsen. Medelantalet anställda är cirka
9 000.