Lägesrapport från Fortum klockan 20.30

Vinden fortsätter att avta, men vädret är fortfarande hårt. Med det hårda vädret i åtanke gör vi allt vi kan för att våra kunder ska få strömmen tillbaka så fort som möjligt, utan att äventyra personalens personliga säkerhet.

Inför och under natten kommer enklare åtgärder, såsom omkopplingar i näten, för att få tillbaka strömmen att genomföras där det är möjligt. En utökad personalstyrka vid driftcentralen kommer att arbeta med prioriteringslistor hela natten för att arbetet under morgondagen ska kunna starta och utföras med största möjliga effektivitet.

All tillgänglig personal är satt i beredskap och vi planerar även att förflytta personal från mindre utsatta områden. Vi undersöker också möjligheten att flytta personella resurser från Norge till framför allt Västkusten.

Fördelningen av antalet kunder utan ström så vid ca 20.00 ut på följande vis:

Gävleborg: ca 4 800 kunder utan ström
Halland: ca 7 500 kunder utan ström
Västra Götaland: ca 14 000 kunder utan ström
Värmland: ca 5 600 kunder utan ström
Örebro: ca 1 700 kunder utan ström

Ledningar som hänger ned eller ligger på marken ska betraktas som spänningsförande och får absolut inte vidröras. Vi är tacksamma om sådana iakttagelser eller information om träd på ledningar meddelas till vår felanmälan, tfn 020-44 11 00.

Fortum kommer att sända ut en ny lägesrapport ca 08.00 imorgon. Kortare statusrapporter kommer vid behov att skickas direkt till lokal media i berörda områden (s.k. OJJE-meddelande). Aktuell information om antal strömlösa finns också på vår hemsida under länken Aktuellt Driftläge eller via direktlänken http://edw.fortum.se/.

För pressinformation kontakta:

Lotta Larson 070-344 58 01
Mikael Lindberg 070-344 59 32

Om Fortum
Fortum är ett ledande energibolag i Norden och i andra delar av Östersjöregionen. Fortum producerar, distribuerar och säljer el och värme, driver och underhåller kraftverk och andra industrianläggningar samt erbjuder energirelaterade tjänster. Fortum är noterat på Helsingforsbörsen. Medelantalet anställda är cirka
9 000.