Lägesuppdatering från Fortum söndag klockan 20

Omkring 800 kunder har fått tillbaka strömmen under dagen. Arbetet har dock försvårats av ett tungt snöfall över västkusten som har orsakat nya strömavbrott.

Dagens arbete är nu inne på de sista timmarna. Ett 100-tal montörer har varit igång sedan 7-tiden i morse i västra Götaland och Halland. Många kunder har fått tillbaka strömmen under dagen, men nya fel har uppstått på grund av det kraftiga snöfall som drog in över västkusten. Vädret ställde också till det för våra montörer som hade svårigheter att förflytta sig.

- Det har varit en tuff dag, men jag tycker ändå att vi kan vara nöjda med resultatet. Trots att vi har haft flera nya strömavbrott på grund av snöfallet så har vi lyckats få tillbaka strömmen till många kunder. Men arbetet fortsätter tills alla har fått tillbaka strömmen, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden.

Arbetet har varit komplicerat, med träd som har fallit över ledningarna. Det har gjort att vi har fått lägga mycket tid på att laga stolpar som gått av, skarva ledningar och lägga ut provisorisk kabel. Arbetet ute i fält kommer att pågå fram till klockan 22 i kväll och återupptas klockan 07 på måndag morgon. Vi har tyvärr inte kunnat använda helikopter under dagen på grund av väderleken. Planen är dock att den ska kunna lyfta i morgon för att besikta elnätet längs västkusten. Vi kommer att ha kvar samma resurser som under söndagen, för att kraftsamla och åtgärda de återstående felen.

- Som prognosen ser ut nu kommer vi trots det tyvärr ha ett antal kunder som är strömlösa även till måndag. Vi hoppas dock att alla kunder i västra Götaland ska ha strömmen tillbaka under måndagen, säger Anders Öberg.

Uppdaterad prognos för antal kunder utan ström:

Status 19.30 Prognos kl 22 Prognos måndag kl 13 Prognos måndag kl 22
västra Götaland
Göteborg 67 47 30 0
Öckerö 26 26 26 0
Mölndal 85 85 26 0
Sotenäs 4 4 4 0
Strömstad 2 2 2 0
Tanum 20 20 8 0
Tjörn 1 1 1 0
Totalt västra Götaland 205 185 97 0
Halland
Kungsbacka 379 261 195 82
Varberg 9 0 0 0
Totalt Halland 388 261 195 82
Totalt 593 446 292 82

Ett mer detaljerat driftläge för varje område går att se på fortum.se/stromavbrott eller fortum.se/stromavbrottmobil.

Följ oss gärna på Twitter, twitter.com/FortumAvbrott

För mer information kontakta gärna: Fortums presstjänst 0200-81 88 10.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.