Miljöarbete och lönsamhet går hand i hand

Mer än hälften av alla storföretag i Sverige anser att de kan bli mer lönsamma genom miljömässig anpassning. De kommer inte heller att nedprioritera sina miljöinvesteringar under en kommande lågkonjunktur, visar en undersökning som Fortum gjort bland 80 av Sveriges 500 största företag (Veckans Affärers ranking 2007).

Miljöfrågornas innebörd för storföretagens affärsverksamhet har framför allt ökat bland stora företag. Det är uppemot 90 procent av företagen som anser att denna betydelse har ökat. Den positiva utvecklingen mot en allt större miljöfokusering smittar av sig på olika delar i företagen. Bland annat så har numera 4 av 10 storföretag fattat aktiva beslut om användning av miljömärkt el.

- På Fortum märker vi hur försäljningen av miljömärkt el kontinuerligt har ökat de senaste tre åren. Det är framför allt bland de större företagen som vi ser ett växande intresse, säger Christian Lundberg VD Fortum Sverige.

Miljöhänsyn påskyndar den tekniska utvecklingen
Ett påstående som 6 av 10 instämmer i handlar om att man anser att miljöhänsyn påskyndar den tekniska utvecklingen. Under den kommande femårsperioden tror också 6 av 10 företag att det miljöarbete som genomförs kommer att visa sig i resultatböckerna i form av högre lönsamhet. Ju större ett företag är desto större är optimismen kring framtida lönsamhet.

Det finns pengar att spara
Trots att frågornas betydelse ökat och företagen aktivt arbetar med att reducera sin miljöpåverkan, uppger 4 av 10 företag att deras miljöpåverkan ökat den senaste femårsperioden. Dock har fyra av tio företag inte genomfört någon energieffektivisering. Erfarenheter visar att man i princip alltid kan effektivisera tio procent av energiåtgången och i flera fall upp emot trettio procent.

- Ett intressant faktum är att det internationella energiorganet IEA har visat att två tredjedelar av utsläppsminskningarna i framtiden kommer att komma från energieffektivisering i slutanvändarledet. Eftersom effektivare energianvändning också innebär stora besparingar för kunderna finns både ekonomiska och miljömässiga skäl att effektivisera energianvändningen. Undersökningen visar att det fortfarande finns en stor potential för effektivisering, poängterar Christian Lundberg, VD, Fortum Sverige.

Stor optimism inför framtiden
Nästan samtliga, 96 procent, av de tillfrågade företagen ansåg att det är storföretagen som måste leda den gröna utvecklingen. Det är även 7 av 10 företag som anser att miljöinvesteringar inte kommer att prioriteras ned under en lågkonjunktur.

Det finns bland svenska storföretag en stark optimism inför framtiden och arbetet med miljöfrågor. 7 av 10 företag uppger att de kommer att satsa relativt sett större resurser på att miljöanpassa verksamheten inom de närmaste fem åren.