Mycket höga flöden i Värmlands och Dalarnas små och medelstora vattendrag

Den senaste veckan har det kommit stora mängder regn i Värmland och Dalarna. Vid denna tid på året så tar växtligheten inte upp vatten, så trots att det varit torrt kommer huvuddelen av denna nederbörd ut i vattendragen och medför höga flöden.

-Det handlar om flöden som är större än en normal vårflod, säger Claes Kjörk, vattenregleringsansvarig på Fortum. -Vi behöver gå tillbaka tjugo då de senast vara dessa volymer vid denna tid på året.

Hittills har den stora ökningen skett i de mindre flödena, men de under det närmaste dagarna kommer även flödet i de större vattendragen öka. Flödet i Klarälven beräknas bli lika högt som under en vårflod och även i Västerdalälven är det höga nivåer. Exakt hur högt flödet blir beror dock på hur mycket ytterligare regn som kommer över området.

För mer information kontakta gärna
Claes Kjörk, ansvarig för samordning av vattenreglering på Fortum, tfn 070-329 72 75
Per-Oscar Hedman, kommunikationschef Sverige, Fortum, tfn 070-214 75 45

Om Fortum